«Меня уволили!», или языковые признаки снижения волевой активности (в аспекте проблемы профессионального выгорания)
Аннотация
Представлены результаты исследования, направленного на выявление лингвистических признаков снижения волевой активности. Актуальность выбранной темы определяется высоким вниманием современного гуманитарного знания к проблеме выгорания профессионала как одному из значимых социально-психологических феноменов и необходимостью уточнения диагностического инструментария, используемого для выявления указанного синдрома. Языковым материалом послужили записи и наблюдения автора, сделанные в ходе проведения тренингов профилактики профессионального выгорания, а также тексты различных интернет-форумов, посвященных указанной проблеме.
Скачивания
Литература
Gorbunov Yu.Ya. Pedagogical technique of a coach aimed at developing the volitional activity of athletes // Modern directions in the development of pedagogical thought and pedagogy of I. E. Schwartz : materials of the international scientifi c-practical conf. (Perm, June 1–2, 2009). Part I. URL: http://shvarts.pspu.ru/sbornik_konf_list_41.html
Kitaev-smyk L. A. Burnout of personnel. Burnout of personality. Burnout of the soul // Psychopedagogy in law enforcement agencies. 2008. No.2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vygoranie-personala-vygoranie-lichnosti-vygoranie-dushi
Lobova E. V. Program of psychological and pedagogical prevention of emotional burnout of teachers «Resource». Arzamas, 2022. 51 p.
Luria A. R. Lectures on general psychology. St. Petersburg: Piter, 2006. 320 p.
Methodological recommendations for the prevention of emotional burnout of teachers / Education Department of the Belgorod City Administration ; Scientific and Methodological Information Center. Belgorod, 2020. 123 p.
Mitkina M.A. Theoretical foundations of social and pedagogical support of employees of the organization during the period of adaptation to professional activity // Bulletin of social and humanitarian education and science. 2018. No.2. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=36433847
Nagoski E., Nagoski A. Burnout. A New Approach to Getting Rid of Stress. Moscow : Mann, Ivanov and Ferber, 2020. 299 p.
Netrebko E. E. Professional Burnout // Globus : Psychology and Pedagogy. 2019. No. 2 (30). URL: ttps://cyberleninka.ru/article/n/professionalnoe-vygoranie
Peterson E. H. Stop Burning Out : How Millennials Became the Most Tired Generation. Moscow : AST, 2022. 352 p.
Pechin Yu. V. Research of Resentment in Russian Psychology : Current State and Prospects // Siberian Pedagogical Journal. 2016. No. 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovaniya-obidy-v-rossiyskoy-psihologii-sovremennoe-sostoyanie-i-perspektivy
Polyansky A.I., Bykovskaya L.I. Burnout syndrome as a phenomenon in modern science // Horizons of humanitarian knowledge. 2018. No. 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sindrom-vygoraniya-kakfenomen-v-sovremennoy-nauke
Stress, burnout, coping in the modern context / ed. by A. L. Zhuravlev, E. A. Sergienko. Moscow : Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences, 2011. 512 p.
Ushakova T.A. Social-psychological and individual-personal determinants of the state of «burnout» of social work specialists : cand. psychological sci. dis. abstr. Kursk, 2009. 22 p.
Cherdymova E.I., Chernyshova E. L., Machnev V.Ya. Syndrome of emotional burnout of a specialist : monograph. Samara : Publishing house of Samara University, 2019. 124 p.








