Reducing the entrepreneurial risk of the HOD Market based on the use tools
Abstract
Importance: mathematical, statistical and instrumental methods and tools play a sig-nificant role in the development and business activity of companies delivering drinking and mineral water. In the structure of the HOD (Home & Office Delivery) market, the segment (sub-market) of drinking water delivery demonstrates high rates. To automate the main activity of drinking water delivery companies, a necessary condition for development and competitiveness is the introduction of mobile applications for employees: couriers, drivers, dispatchers. Such an application is a workplace for drivers, which will help streamline processes, thereby reducing business risk when managing inventory of goods in the main warehouse, turnover of return containers, changes in fuel prices, and building logistics solutions. Purpose: to implement an information system for employees of the company for the delivery of drinking water that meets the standards of UX design, which will be able to help optimize the work of drivers and couriers for the delivery of water with the lowest costs and with the greatest efficiency. Research design: under the assumption that the construction of a spanning tree (covering all orders) can be car-ried out on the basis of discrete mathematics methods: the algorithms of Prim and Kraskal. It is proposed to use Dijkstra's algorithm to find the optimal route and lengths between one particular vertex (source) and all other vertices of the graph (drinking water delivery points). Results: the authors presented a demonstration of the work of a mobile application for drinking water delivery companies, which contributes to the full automation of the main business processes for accounting of goods, delivery of products, control of output documentation at the request of users of the system, as well as reducing entrepreneurial risk.
Downloads
References
Алещенко В.В., Помогаев В.М. Прогнозно-про стран ственная оценка госу дарственной поддержки малого и среднего предпринимательства // Конкурентоспособность в глобальном мире: экономика, наука, технологии, 2016, no. 4(16), с. 3-8.
Бычков А.И. Рынок мобильных приложений в России. Москва, Infotropic Media, 2017. 228 с.
Годин А.М. Конкурентоспособность и воздействие на нее маркетинговой стратегии // Экономика. Налоги. Право, 2008, no. 2, с. 41-46.
Гугелев А.В., Старцев П.В., Жданов С.А. [и др.] Совершенствование инструментария повышения конкурентоспособности отечественных компаний: коллективная монография. Саратов, Саратовский социально-экономический институт (филиал) ФГБОУ ВО «Российский экономический университет им. Г.В. Плеханова», 2018. 240 с.
Замотайлова Д.А., Попова Е.В., Савинская Д.Н. Проблемы развития конкуренции в условиях цифровой экономики // Мировая экономика XXI века: эпоха биотехнологий и цифровых технологий: сборник научных статей по итогам работы круглого стола с международным участием, Москва, 15-16 января 2020 года. Москва, ООО «КОНВЕРТ», 2020, с. 67-70.
Карпов А.Л. Конкурентное поведение в системе предпринимательской деятельности // Вестник Омского университета. Серия: Экономика, 2012, no. 3, с. 69-73.
Кумратова А.М., Попова Е.В., Савинская Д.Н. Модели и методы нелинейной динамики прогнозирования развития рынка HOD. Краснодар, КубГАУ имени И.Т. Трубилина, 2016. 114 с.
Кумратова А.М., Попова Е.В., Курносова Н.С., Попова М.И. Снижение экономического риска на базе предпрогнозного анализа // Современная экономика: проблемы и решения, 2015, no. 3 (63), с. 18-28.
Сорокин М.А. Конкурентоспособность государства и конкурентоспособность предпринимательских структур: содержание, цели, способы обеспечения // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 5: Экономика, 2014, no. 3(150), с. 21-26.
Фатхутдинов Р.А. Качество и ресурсосбережение – ключевые факторы конкурентоспособности // Современная конкуренция, 2011, no. 2(26), с. 118-141.
Фетисова А.В. Экспресс-доставка как фактор развития электронной коммерции // Вопросы устойчивого развития общества, 2021, no. 12, с. 78-82.
Хвостенко Т.М., Сабуров Р.В. Элемент цифровой экономики: повышение конкурентоспособности строительной организации посредством интерактивного сайта // Цифровизация бизнеса и образования: тенденции и перспективы: сборник статей I Международной научно-практической конференции, Брянск, 23 декабря 2020 года. Брянск, ООО «Новый проект», 2021, с. 265-270.
Шальк Г., Демин И. Доставка товара клиентам – быстро и рентабельно // Мясная индустрия, 2012, no. 2, с. 28-29.