Implementation of the personnel marketing approach for internal clients of the organization

  • Anastasia N. Sova Voronezh State University
  • Olesia V. Fedyushina Voronezh State University
Keywords: personnel marketing, personnel-marketing approach, internal marketing, internal client of the organization, personnel policy, personnel adaptation

Abstract

Importance: scientific positions on the issues of the inclusion of marketing conceptual approaches and tools in the processes of effective management of relations between manufacturers – employers and consumers, internal customers – company's staff. Purpose: the article deals with the algorithmic modeling of the mechanisms of implementation of the personnel marketing approach in the activities of organizations, based on the concept of marketing mix. Research design: the fundamental task of personnel marketing is to create the most attractive image of the enterprise as an employer in order to ensure the ultimate effectiveness of the activity due to the formation of a high return on the personnel component. Currently, this task is not always solved constructively due to the fact that methodological and organizational issues of building an integrated system of internal marketing of personnel at the level of organizations do not coinсide with the practical need to implement mechanisms for attracting and retaining internal customers – the company's staff. Results: the authors suggest a model of the internal marketing system of the organization's personnel, which includes the basic aspects of the personnel marketing complex, as well as tools to find a balance between the interests of internal clients (personnel) and the employer organization in the process of ensuring the effectiveness of business indicators. The article also contains the algorithm for implementing a personnel marketing approach, which assumes the formation of effective work with internal clients in the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anastasia N. Sova , Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

Olesia V. Fedyushina , Voronezh State University

Assist. Prof.

References

Анисимова Ю.Ю. Концепция внутреннего маркетинга как фактор повышения конкурентоспособности организации // Журнал KANT, 2013. 98 с.

Дуракова И.Б. Управление персоналом: учебник. Москва, ИНФРА-М, 2020. 570 с.

Калмыкова Е.Э., Андрейченко Н.В. Маркетинг на рынке труда: сущность, опыт, тенденции // Вопросы регулирования экономики, 2018, т. 9, no. 1, с. 75-86.

Кибанов А.Я. Управление персоналом организации: учебник. Москва, ИНФРА-М, 2021. 695 с.

Кудашкина О.Н. HR-брендинг как инструмент построения имиджа работодателя // Актуальные проблемы экономики и управления: теория и практика: тезисы до кладов IV Международной студенческой научно-практической конференции, т. IV. Воронеж, Воронежский государственный университет, 2020, с. 76-78.

Кулагина Е. Анализ текучести кадров: почему уходят лучшие работники // Практический журнал по управлению человеческими ресурсами «Директор по персоналу». Доступно: https://www.hr-director.ru/article/66683-qqq-17-m5-analiz-tekuchesti-kadrov?ysclid=ld79qf7lv3156299975 (дата обращения: 25.11.2022).

Малхасьян С.С., Кувалдина Е.А. Сложности внедрения корпоративного управления «70:20:10» в традиционные структуры управления организацией // Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 2022, no. 4-4 (67), с. 85-87.

Мушкетова Н.С., Лекаренко Е.Н. Система внутреннего маркетинга персонала: цели, задачи, элементы // Известия Волгоградского государственного технического университета, 2012, с. 142-148.

Рынок труда, занятость и заработная плата. Территориальный орган Федеральной службы государственной статистики по Воронежской области. Доступно: https://voronezhstat.gks.ru/folder/26390 (дата обращения: 01.12.2022).

Сова А.Н., Федюшина О.В. Персонал-маркетинговый подход в системе управления организацией // Материалы международной научно-практической конференции «Современные проблемы экономики и менеджмента», Воронеж, 2023, с. 325-328.

Услуги рекрутера в Воронеже. Яндекс-услуги. Доступно: https://uslugi.yandex.ru/193-voronezh/categor/raznoe/rekruter (дата обращения: 30.11.2022).

Blaga. Оn internal marketing–concept, models, advantages and disadvantages // Revista Economică, 70:5, 2018, рр. 53-66.

Published
2023-02-09
How to Cite
Sova , A. N., & Fedyushina , O. V. (2023). Implementation of the personnel marketing approach for internal clients of the organization. Modern Economics: Problems and Solutions, 12, 56-67. Retrieved from https://journals.vsu.ru/meps/article/view/11047
Section
Marketing