Improvment of the methodology for selecting suppliers of production resources for woodworking enterprises

  • Irina Yu. Proskurina Voronezh State Forestry University
  • Larisa A. Shishkina Voronezh State Agricultural University
  • Anastasia O. Baturina Voronezh State Forestry University
Keywords: woodworking industry, supply management, economic effect, rating evaluation method

Abstract

Importance: supplier reliability is one of the most important components of a company’s success and sustainability. In the current conditions of fierce competition, the company becomes dependent not only on the availability of highly qualified managers, workers and managers, but also on the influence of the external environment, one of the most important factors of which is a stable and successful supplier. Purpose: the purpose is to develop, substantiate and improve the methodology for selecting suppliers of production resources for wood-processing enterprises. Research design: the method of determining the supplier’s rating should include a system of indicators that meet all the requirements of a constantly changing, that is, dynamically developing economic component. The solution to the issue of choosing a supplier consists in solving such tasks as identifying potential suppliers, collecting information about potential suppliers, evaluating them and ranking suppliers. One should pay more attantion to the cost estimation method, that is, the cost-coefficient method. In order to identify the weakest and most unreliable suppliers of woodworking enterprises, the authors developed a scale of ratings and points, the criteria of which are the share of fully completed orders, the share of completed orders on time, price, supplier remoteness, the share of failures. Results: based on the improved methodology for selecting suppliers using the proposed rating scale, the authors considered a number of supplier companies on the example of the woodworking enterprise LLC «MC Angstrem». The calculation of economic efficiency supports the identification of the strengths and weaknesses of each supplier; the authors also formulated a realistic forecast of stable cooperation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irina Yu. Proskurina , Voronezh State Forestry University

Cand. Sci. (Econ.), Assos. Prof

Larisa A. Shishkina , Voronezh State Agricultural University

Cand. Sci. (Econ.), Assos. Prof.

Anastasia O. Baturina , Voronezh State Forestry University

М.А. student

References

Баклушинский В.В. Машинное обучение как инструмент корпорации для выбора поставщиков / В.В. Баклушинский, Е.В. Пустынникова // Вестник университета, 2019, no. 9, с. 48-53.

Гавриловская С.П. Систематизация групп критериев для выбора поставщика сырья и материалов // Белгородский экономический вестник, 2019, no. 2(94), с. 31-37.

Грачев А.В. Классификация инструментов снижения коррупционных рисков в системе государственных закупок в зависимости от их воздействия на факторы коррупции Р. Клитгаарда / А.В. Грачев, Л.В. Сикорская // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление, 2022, no. 4, с. 93-102.

Евстигнеева О.А. Выбор поставщика как один из методов оптимизации логистических затрат // Молодой ученый, 2018, no. 28 (214), с. 23-26.

Ермалинская Н.В. Система управления материально-техническим снабжением предприятия: теоретическое обоснование структуры и анализ ее методического обеспечения / Н.В. Ермалинская, О.Г. Борисовец // Вестник ГГТУ им. П.О. Сухого, 2015, no. 2(61), с. 94-104.

Жемкова А.М. Модель выбора процедуры государственных закупок на примере лекарственных препаратов // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление, 2020, no. 3, с. 48-59.

Коробейникова Л.С. Анализ равномерности заключения договоров на закупку товаров, работ, услуг у единственного поставщика бюджетной организации // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление, 2020, no. 2, с. 55-65.

Крыгина И.Е. Базовые принципы выбора поставщиков в цепях поставок // Научный журнал «Бизнес и общество», 2019, no. 1(21), с. 13-21.

Левкова Т.В. Рекламные спецпроекты и их влияние на конверсию интернет-магазина / Т.В. Левкова, Л.А. Шишкина // Экономика устойчивого развития, 2014, no. 4(20), с. 123-127.

Сироткина Н.В. Формирование программы управления ассортиментом промышленного предприятия на основе маркетинговых исследований / Н.В. Сироткина, Л.А. Шишкина; Воронежский институт инновационных систем. Воронеж, Издательство «Научная книга», 2008. 149 с.

Ткачева Ю.В. Финансовая стратегия как инструмент прогнозирования управления развитием корпораций / Ю.В. Ткачева, Л.А. Шишкина, В.В. Шибаев // Экономическое прогнозирование: модели и методы: Материалы XV Международной научно-практической конференции, Воронеж, 06-07 декабря 2019 года / Под общ. ред. В.В. Давниса. Воронеж: Воронежский ЦНТИ – филиал ФГБУ «РЭА», 2019, с. 170-176.

Фасхиев Х.А. Методика оценки и выбора поставщика // Логистика сегодня, 2019, no. 1, с. 26-45.

Шишкина Л.А. Анализ методического подхода и оценка эффективности социально-экономического развития региона / Л.А. Шишкина, О.С. Воищева // Экономическое прогнозирование: модели и методы: Материалы XIV Международной научно-практической конференции, Воронеж, 06-07 декабря 2018 года / Под общей редакцией В.В. Давниса. Воронеж, Воронежский центр научнотехнической информации – филиал ФГБУ «РЭА» Минэнерго России, 2018, с. 107-110.

Published
2023-02-21
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics