Methodological tools for assessing the competitiveness of employees of hotel enterprises

  • Ekaterina S. Dashkova Voronezh State University
  • Olga M. Trubnikova Voronezh State University
Keywords: hotel business, content analysis, comparative analysis

Abstract

Importance: in conditions of fierce competition in the market of hotel services, enterprises are constantly looking for tools to strengthen their market positions. Improving the competitiveness of personnel is such a tool of particular importance in the hospitality industry. Purpose: to form a methodology for assessing the competitiveness of personnel, applicable to hotel enterprises and taking into account the industry-specific features of this area. Research design: based on the assumption that the level of customer satisfaction of a hotel enterprise is the basis for the formation of financial results and maintaining high competitiveness of the organization, the authors propose a methodology for assessing the competitiveness of personnel based on content analysis of guest reviews and comparative analysis of the evaluation results with competing enterprises similar in size and market segment. Results: based on the approbation of methodological tools for assessing the competitiveness of employees on the example of LLC «Resort», which owns the hotel «Arkhyz Royal Resort & Spa», the authors concluded to use the model to diagnose problems in terms of the competitiveness of the personnel of the hotel enterprise. The research revealed that the presented methodology can act as a starting point for a comprehensive analysis of personnel, lets revealing the weaknesses of the work of employees of a hotel enterprise in comparison with the staff of competing enterprises and create the necessary information base for the development of measures in the field of improving HR processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ekaterina S. Dashkova , Voronezh State University

Dr. Sci. (Econ.), Assist. Prof.

Olga M. Trubnikova , Voronezh State University

M.B.A.

References

Вашаломидзе Е.В., Пак О.А. Повышение конкурентоспособности работников в контексте развития профессиональной компетентности // Экономика, предпринимательство и право, 2021, no. 12, с. 2943-2956.

Егорушкова Ю.И. Корпоративная культура как инструмент конкурентоспособности персонала // Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 2020, no. 1-2 (40), с. 74-76.

Коновалова Е.Е., Ююкина А.М. Тенденции маркетинговой деятельности отечественных и зарубежных гостиничных предприятий // Вестник ассоциации вузов туризма и сервиса, 2022, no. 2, с. 155-162.

Кучумов А.В., Тестина Я.С. Новые вызовы индустрии туризма в России в 2022 году // Экономический вектор, 2022, no. 3 (30). Доступно: https:// cyberleninka.ru/article/n/novye-vyzovyindustrii-turizma-v-rossii-v-2022-godu (дата обращения: 27.04.2023).

Литвиненко М.С., Кулькова И.А. Конкурентоспособность работников: современные инструменты управления и повышения ее уровня // Социальнотрудовые исследования, 2021, no. 44 (3), с. 146-156.

Масленникова Е.В., Банников С.А. Компетентностный подход как основа формирования конкурентоспособности работника // Вестник Челябинского государственного университета, 2019, no. 3 (425), с. 190-196.

Николаев Н.А., Полещук М.Н. Методический подход к определению и оценке конкурентоспособности персонала // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Экономика и менеджмент, 2021, no. 1, с. 93-109.

Рязанцева И.В. Современные тенденции в управлении компетентностной конкурентоспособностью специалистов // Общество: политика, экономика, право, 2018, no. 3, с. 56-59.

Степусь А.Ф. Трансформация категории «конкурентоспособность персонала» в условия цифровой экономики // Вестник Удмуртского университета. Серия «Экономика и право», 2022, no. 32, с. 72-79.

Тельнов П.Е., Лымарева О.А. Конкурентоспособность персонала с точки зрения мотивации // Экономика и бизнес: теория и практика, 2020, no. 11-3 (69), с. 138-140.

Damiani M., Pompei F., Ricci A. The role of employee incentive pay in the competitiveness of family and non-family firms // Economia Politica, 2019, no. 36, pp. 805-839.

Kamenskaya I.N. Organizational culture as a basis for the competitiveness of a library // Scientific and Technical Information Processing, 2011, no. 38, pp. 27-33.

Published
2023-05-14
Section
Labour Economics