International trade in services: concept, specific features and basic principles
Abstract
Importance: intensive development of technologies in the communication, transport, computer fields, the spread of the world Internet and in general the construction of the digital economy in particular puts on the agenda the access of countries to the global services market. The economy of the country with the most developed tertiary sector is the most advanced and competitive, with great prospects for growth. From this we can conclude that the service market, as a form of business transactions, is a key criterion, which reflects the ability of states to ensure stable economic growth rates and maintain a high level of welfare for their citizens. Purpose: study of the content of international trade in services (ITS): the concept, essence, characteristics, basic methods and principles of application, as well as the factors, influencing the tendency of the world services market development; their analysis. Research design: In the process of achieving the objectives, the following methods of scientific knowledge were used: dialectical; analysis and synthesis. The research is built on the study of relevant scientific and periodic economic literature. Results: found that international trade in services is the most significant part of world economic relations. Modern international trade in services is rapidly expanding, having an increasingly significant impact on the development of national economies and the world economy as a whole: it is becoming increasingly important in the social life of all countries. This process is an objective consequence of the growing needs of scientific and technological progress and further deepening of the division of labor.
Downloads
References
Балаева О.Н. Сфера услуг в мировой экономике: тенденции развития // Мировая экономика и международные отношения, 2014, no. 3, с. 23-28.
Будиловская О.А. Современное состояние и структура международного рынка услуг / О.А. Будиловская, Т.Л. Баженова // Вестник Оренбургского государственного университета, 2012, no. 13(149), с. 49-55.
Бурменко Т.Д. Мировой рынок услуг: факторы и особенности развития // Проблемы мировой экономики, 2018, no. 6, с. 15-22.
Варавва М.Ю., Лазарева О.С., Развитие сферы услуг как условие формирования сервисной экономики в России // Символ науки, 2020, no. 4-1, с. 35-39.
Гринькевич А.В. Анализ международного разделения труда и положение России в нем // Молодой ученый, 2017, no. 26 (160), с. 110-114.
Киндалов В.В. Конкурентоспособность России на мировом рынке: сфера услуг / В.В. Киндалов, К.М. Федорова // Многоуровневое общественное воспроизводство: вопросы теории и практики, 2014, no. 7(23), с. 335-340.
Михайленко А.А. Некоторые аспекты международной торговли услугами / А.А. Михайленко, Т.Л. Оганесян // Теория и практика развития социокультурной сферы: сборник научных статей, Краснодар, 19 марта 2015 года / Составитель и научный редактор Е.Б. Оселедчик. Выпуск 3. Краснодар, Краснодарский государственный университет культуры и искусств, 2015, c. 77-87.
Пиндюрина Е.А. Место России в международной торговле услугами мобильной связи // Проблемы и перспективы современной науки, 2014, no. 3, c. 166-172.
Романова Л.Е., Бабкин П.Ю. Определение эффективности корпоративного имиджа промышленного предприятия на основе оценки его конкурентоспособности // Менеджмент в России и за рубежом, 2013, no. 3, c. 98-105.
Туватова В.Е. Проблемы и перспективы повышения качества услуг в гостиничном бизнесе // Маркетинг в России и за рубежом, 2012, no. 3, 2012, c. 76-82.
Ханунов А.И. Основные направления глобализации рынка услуг в мировом хозяйственном комплексе // Вестник Самарского финансово-экономического института, 2012, no. 15, c. 4-10.
Челенков А.П. Маркетинг услуг: Макросреда индустрии сервиса // Маркетинг, 1997, no. 2, c. 108-116.