Analysis of the impact of CEO'S personal characteristics on the investment attractiveness of corporations

  • Nadezhda Evaldovna Babicheva Voronezh State University
  • Oleg Nikolaevich Golovinov Donetsk State University
  • Karina Alexandrovna Sinitskaya JSC «Capt»
Keywords: investment attractiveness, CEO, intellectual capital, theory of upper echelons

Abstract

Importance: the chief executive officer (CEO) along with other top managers is an integral part of the intellectual capital of the corporation, where the element is the personal brand of the head, purposefully forming the investment attractiveness of the corporation in the perception of investors. Purpose: to summarize approaches to assessing the investment attractiveness of a corporation and to analyze the impact of CEO’s personal characteristics on the average annual rate of change in the corporation’s market capitalization, annual volatility and Tobin’s coefficient. Research design: the methods of grouping, comparison, generalization, analysis and synthesis, correlation and regression analysis were used in conducting the research. In the course of empirical research, 13 CEO personal characteristics and three indicators of investment attractiveness of 619 large corporations were selected. Results: the level of investment attractiveness of corporations depends on the following personal characteristics of CEOs: age at the time of taking office, marital status, specialty of education, tenure, and method of entry into office. The variables «age at the time of taking office» and «mode of entry into office» are the only variables that are significant for all three dependent variables – the average annual rate of change in corporate market capitalization, annual volatility, and the Tobin coefficient. Among the quantitative independent variables, only «age at entry to office» is significant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Evaldovna Babicheva, Voronezh State University

Dr. Sci. (Econ.), Assist. Prof.

Oleg Nikolaevich Golovinov, Donetsk State University

Dr. Sci. (Econ.), Prof.

Karina Alexandrovna Sinitskaya, JSC «Capt»

spec.

References

1. Анализ инвестиционной привлекательности организации / под ред. Д.А. Ендовицкого. Москва, КноРус, 2010. 374 с.
2. Березинец И.В., Гаранина Т.А., Ильина Ю.Б. Интеллектуальный капитал совета директоров: динамический подход к определению и структуре // Российский журнал менеджмента, 2017, т. 15, no. 3, c. 357-382.
3. Березинец И.В., Ильина Ю.Б., Черкасская А.Д. Структура совета директоров и финансовая результативность российских открытых акционерных обществ // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент, 2013, no. 2, c. 3-52.
4. Когденко В.Г. Оценка инвестиционной привлекательности действующей организации по данным финансовой отчетности // Финансовая аналитика: проблемы и решения, 2008, no. 7 (7), c. 60-67.
5. Косорукова О.Д. Методика учета влияния деловой репутации исполнительного органа и членов совета директоров акционерного общества на стоимость бизнеса // Современная конкуренция, 2021, т. 15, no. 1, c. 80-96.
6. Кошелева С.В. Компания как отражение влияния личности руководителя: от предложений к доказательствам, от практики к теории (предисловие к разделу) // Вестник Санкт-Петербургского университета, 2008, Т. 8, no. 3, c. 89-103.
7. Крылов Э.И., Власова В.М., Журавкова И.В. Методологические вопросы анализа финансового состояния во взаимосвязи с инвестиционной привлекательностью предприятия // Финансы и кредит, 2002, no. 15 (105), c. 27-35.
8. Лытнева Н.А., Анисимова И.А. Развитие комплексного анализа инвестиционной привлекательности организации // Экономическая среда, 2019, no. 3 (29), c. 5-11.
9. Ованесова Ю.С., Житихин C.C. Взаимосвязь личностных характеристик CEO и эффективности деятельности компаний на разных стадиях жизненного цикла // Российский журнал менеджмента, no. 4, 2020, c. 575-604.
10. Пономарева Е.В., Иванова Т.Д. Современные тенденции в формировании личного бренда руководителя // Лидерство и менеджмент, 2018, т. 5, no. 4, c. 141-152.
11. Федорова Е.А., Демин И.С., Хрустова Л.Е., Осетров Р.А., Федоров Ф.Ю. Влияние тональности писем CEO на финансовые показатели компании // Российский журнал менеджмента, 2017, т. 15, no. 4, c. 441-462.
12. Федорова Е.А., Шувариков М.Д. Влияние образования СЕО на инвестиционную привлекательность компаний // Финансы и кредит, 2023, т. 29, no. 12 (840), c. 2670-2692.
13. Шнайдер О.В., Герасимова Е.А., Себриня А. К актуальным вопросам анализа инвестиционной привлекательности организации // Jurnalul Umanitar Modern, 2021, т. 4, no. 2 (8), c. 24-26.
14. Amran N.A., Yusof M.A., Ishak R., Aripin N. Do Characteristics of CEO and Chairman Influence Government-Linked Companies Performance? // Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014, Vol. 109, no. 3&4, pp. 799-803.
15. Bikhchandani S., Hirshleifer D., Welch I. Theory of Fads, Fashion, Custom, and Cultural Change as Informational Cascades // Journal of Political Economy, 1992, vol. 100, no. 5, pp. 992-1026.
16. Cooper M.J, Gulen H., Rau P.R. Performance for pay? The relation between CEO incentive compensation and future stock price performance // Behavioral & Experimental Finance eJournal, 2016.
17. Felfe J., Petersen L. Romance of leadership and management decision making // European Journal of Work and Organizational Psychology, 2006, vol. 16, no. 1, pp. 1-24.
18. Finkelstein S., Hambrick D.C., Cannella A.A. Strategic Leadership: Theory and Research on Executives, Top Management Teams, and Boards. New York, Oxford University Press, 2009.
19. Hambrick D., Mason P. Upper Echelons: the Organization as a Reflection of Its Top Managers // Academy of Management Review, 1984, vol. 9, no. 2, pp. 193-206.
20. Kaplan S.N., Klebanov M.M., Sorensen M. Which CEO characteristics and abilities matter? // The Journal of Finance, 2012, Vol. 67, no. 3, pp. 973-1007.
21. Mackey A. The Effects of CEOs on Firm Performance // Strategic Management Journal, 2008, Vol. 29, no. 12, pp. 1357- 1367.
22. Martin A.D., Nishikawa T., Williams M.A., Martin A.D. CEO Gender: Effects on Valuation and Risk // Quarterly Journal of Finance and Accounting, 2009, vol. 48, no. 3, pp. 23-40.
23. Meindl J.R., Ehrlich S.B., Dukerich J.M. The Romance of Leadership // Administrative Science Quarterly, 1985, vol. 30, no. 1, pp. 78-102.
24. Nazarkina V., Gostkov D., Lapteva A., Kniazev V., Ivashkovskaya I. Influence of CEO Human Capital and Behavioral Characteristics on Economic Profit of Russian Companies // Journal of Corporate Finance Research, 2022, Vol. 16, no. 4, pp. 1-33.
25. Nguyen H.L., Fan P. CEO Education and Firm Performance: Evidence from Corporate Universities // Administrative Sciences, 2022, Vol. 12, no. 4, pp. 1-15.
26. Quigley T.J., Chirico F., Baù M. Does the CEO Effect on Performance Differ in Private Versus Public Firms? // Strategic Organization, 2022, Vol. 20, no. 3, pp. 652- 673.
Published
2024-04-18
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics