Transformation of marketing strategy based on the application of artificial intelligence technologies

  • Natalia Nikolaevna Belova Voronezh State University
  • Inessa Viktorovna Goncharova Voronezh State University
Keywords: marketing effectiveness, marketing automation, marketing analytics, personalization, marketing communications, digital marketing

Abstract

Importance: the research focuses on examining the history of development, essence, peculiarities of applying artificial intelligence (AI) technologies in marketing, depending on the tasks at hand, and enhancing marketing strategy in the contemporary landscape of artificial intelligence technology development. Purpose: identifying the features and directions for emerging marketing in contemporary conditions through the application of artificial intelligence technologies. Research design: in this study, an analysis of works by both domestic and international researchers was conducted, addressing the peculiarities of applying artificial intelligence technologies in the modern context of marketing advancement. In the research it emphasizes the emergence and evolution of artificial intelligence technologies within the context of marketing problem-solving; it scrutinizes the primary types of AI technologies and analyzes the specificities of their application in marketing. Results: the primary outcomes of the research revolve around discerning the principles and peculiarities of applying AI technologies to refine the marketing process and increase business process productivity. The article provides a comprehensive overview and systematic classification of the main types of AI technologies, highlighting their advantages, contemporary tools, and formulating recommendations for their application in marketing based on specific tasks and project types.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Nikolaevna Belova, Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.) Assoc. Prof.

Inessa Viktorovna Goncharova, Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.) Assoc. Prof.

References

Арзамасов Ю.Г. Комплексный подход к определению искусственного интеллекта // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Право, 2022, no. 3 (50), c. 242-262. DOI: https://doi.org/10.17308/law/1995-5502/2022/3/242-262

Белова Н.Н. Современные информационные технологии в сфере аналитики и продвижения // Современная экономика: проблемы и решения, 2021, no. 3, с. 69-78.

Бороздин Д.А., Шаталова П.Р. Интеграция искусственного интеллекта и метавселенной в маркетинг // Научный аспект, 2023, т. 19, no. 6, с. 2411-2420.

Воронцов С.А., Мамычев А.Ю. «Искусственный интеллект» в современной политической и правовой жизнедеятельности общества: проблемы и противоречия цифровой трансформации // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса, 2019, т. 11, no. 4, c. 9-22.

Гончарова И.В. Тенденции развития маркетинга в условиях современной цифровой экономики // Современная экономика: проблемы и решения, 2019, no. 9, с. 64-72.

Кадысева М.И., Фетерович М.Д. Использование технологии искусственного интеллекта в рекламе и маркетинге: российский и международный опыт // Современная математика и концепции инновационного математического образования, 2023, т. 10, no. 1, с. 269-277.

Цифровая экономика, исследование ее содержания и направлений развития / под ред. И.Т. Корогодина. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2020. 216 с.

Шевердин А.А. Автоматизация маркетинговых процессов с помощью искусственного интеллекта: преимущества и вызовы // Вестник науки, 2024, т. 3, no. 1 (70), с. 139-150.

Combs J.G., Ketchen D.J., Terjesen S.A., Bergh D.D. Entrepreneurial Growth // Strategic Management Journal, 2023.

Davenport T.H., Ronanki R. Artificial Intelligence for the Real World // Harvard Business Review, 2018.

Dawar N. Marketing in the Age of Alexa // Harvard Business Review, 2018.

Wilson H.J., Daugherty P.R. Haw AI Can Make Strategy More Human // Harvard Business Review, 2022.

Published
2024-05-14
How to Cite
Belova, N. N., & Goncharova, I. V. (2024). Transformation of marketing strategy based on the application of artificial intelligence technologies. Modern Economics: Problems and Solutions, 6, 120-132. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2024/6/120-132
Section
Marketing