Social capital of business

  • Maria Vyacheslavovna Tkacheva Voronezh State University
  • Yana Nikolaevna Nedomolkina Voronezh State University
  • Irina Aleksandrovna Kapustina Voronezh State University
Keywords: corporate social responsibility, sustainable development, social capital

Abstract

Importance: the priority task of modern economic policy is to ensure sustainable economic growth, one of the resources of which is social capital, actively studied by domestic and foreign authors at the macro, meso and micro levels of the economy. Purpose: the study of the social capital of corporations will allow us to determine the factors that develop the labor potential of employees, innovative activity, internal and external social ties based on trust, and other components. Research design: а significant number of works studying the problems of social capital indicate the recognition of social capital as an integral resource for ensuring sustainable development of ESG-oriented business. Foreign and domestic authors note a close relationship between social and human capital in terms of hiring, firing, development, training, resolving labor conflicts, choosing a profession, knowledge transfer ensures innovative activity of employees, influencing the innovative capital of the corporation. Results: а significant number of works studying the problems of social capital indicate a variety of forms of its manifestation, constituent elements, influencing factors. Economic growth is ensured on the basis of the interaction of the capitals used, the connection of social, human, intellectual, and other types. Information on the monetary and non-monetary components of social capital, areas of investment in social capital attracts the attention of stakeholders. The format of disclosure of systematized data is determined by the corporation – sustainable development reporting, integrated reporting, social report, and others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Vyacheslavovna Tkacheva, Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof

Yana Nikolaevna Nedomolkina, Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.)

Irina Aleksandrovna Kapustina, Voronezh State University

Assist. Prof.

References

1. Алексашина Т.В. Социальный капитал в контексте формирования и оценки интеллектуального капитала // Вестник Московского университета имени С.Ю. Витте. Серия 1. Экономика и управление, 2014, no. 1 (7), c. 61-65.
2. Афанасьев Д.В. К исследованию роли социального капитала регионов в условиях социально-экономического кризиса // Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз, 2015, no. 4 (40), 2015, c. 88-108.
3. Белкин В.Н., Белкина Н.А., Антонова О.А., Бочкаева И.В. Теория социального капитала организации // Социум и власть, 2012, no. 4, c. 79-86.
4. Западная экономическая социология. Хрестоматия современной классики. Москва, РОССПЭН, 2004. 680 c.
5. Верников В.А. Социальный капитал – важнейшая часть капитала бизнеса // Путеводитель предпринимателя, 2013, no. 17, c. 55-61.
6. Власов Ф., Стебаков А. Социальный капитал, его виды и противоречия // Общество и экономика, 2016, no. 10, c. 18-30.
7. Григорьев Р.А., Климанова А.Р., Крамин М.В., Крамин Т.В. Социальный капитал как фактор роста конкурентоспособности экономических систем // Вектор науки ТГУ. Серия экономика и управление, 2015, no. 4 (23), c. 29-34.
8. Демина И.Д., Полулех М.В. Социальная отчетность как элемент социальной ответственности государства и бизнеса. Москва, КНОРУС, 2021. 190 с.
9. Дискин И.Е. Хозяйственная система России: проблемы институционального генезиса // Общественные науки и современность, 1998, no. 4, c. 5-18.
10. Золотова И.К., Виноградова Е.И. Социальный капитал – фактор снижения издержек фирмы // Общественные науки и современность, 2010, no. 1(17), c. 119-125.
11. Игумнов О.А., Платонова К.Д. Социальный капитал как ресурс управления организацией: ретроспектива концептуальных подходов с целью формирования парадигмы // Социология, 2023, no. 6, c. 146-155.
12. Как превратить знания в стоимость: решения от IBM inst. for business value: пер с англ.: сост. сост. Э. Лессер, Л. Прусак. Москва, Альпина Бизнес Букс, 2006. 248 с.
13. Керимова С.А. Корпоративная социальная ответственность как источник социального капитала организации. Москва, Креативная экономика, 2020. 208 с.
14. Колбасенко О.Е. Корпоративная социальная ответственность как фактор развития социального капитала организации // Наука и общество, 2015, no. 4 (23), c. 61-66.
15. Колпина Л.В., Реутов Н.Н., Шаповалов С.М. Социальный капитал организации как объект инновационного управления // Вестник БГТУ имени В.Г. Шухова, 2016, no. 3, c. 201-206.
16. Коулман Дж. Капитал социальный и человеческий // Общественные науки и современность, 2001, no. 3, c. 122-140.
17. Курбатова М.В., Апарина Н.Ф. Социальный капитал предпринимателя: формы его проявления и особенности в современной российской экономике // Экономический вестник Ростовского государственного университета, 2008, no. 4, c. 45-61.
18. Ларионова Н.И. Экономический подход к социальному капиталу // Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика, 2012, no. 5, c. 35-44.
19. Ляско А. Доверие и транзакционные издержки // Вопросы экономики, 2003, no. 1, c. 42-58.
20. Ляско А. Роль доверительных отношений в конкурентных инновационно – ориентированных стратегических альянсах // Экономическая наука современной России, 2019, no. 4 (87), c. 39-52.
21. Орехова С.В., Заруцкая В.С. Социальный капитал и результаты деятельности организации: пример туристских услуг // Jornal Institutional Studies, 2021, no. 13 (4), c. 25-39.
22. Орлова Е.В. Влияние социального капитала компании на инновационность личности в России: экономические механизмы и диагностический инструментарий // Journal of Applied Economic Research, 2022, Т. 21, no. 3, c. 545-575.
23. Патнэм Р. Процветающие комьюнити, социальный капитал и общественная жизнь // Мировая экономика и международные отношения, 1995, no. 4, c. 77-86.
24. Полищук Е.А. Социальный капитал и его роль в экономическом развитии // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 5, no. 1, c. 10-16.
25. Полищук Л., Маняшев Р. Экономическое значение социального капитала // Вопросы экономики, 2011, no. 12, c. 46-65.
26. Попова Ю.Ф. Капитал межфирменных отношений: понятие и методология измерения // Управленец, 2014, no. 4, с. 32-38.
27. Радаев Понятие капитала, формы капиталов и их конвертация // Общественные науки и современность, 2003, no. 2, c. 5-17.
28. Рябова Л.А., Дадык В.В. Социальная лицензия на деятельность ресурсодобывающих компаний как новый инструмент муниципального развития // Вопросы государственного и муниципального управления, 2015, no. 3, c. 61-79.
29. Сидорина Т.Ю. Социальный капитал организации и социальная политика российского предприятия // Журнал исследований социальной политики, 2007, Т. 5, no. 5, c. 319-334.
30. Ушаков К.М. Как мы управляем организацией? // Народное образование, 2017, no. 9-10, c. 67-73.
31. Фукуяма Ф. Доверие: социальные добродетели и путь к процветанию. Москва, ООО Издательство АСТ» ЗАО НПП «Ермак», 2004. 730 с.
Published
2024-11-15
How to Cite
Tkacheva, M. V., Nedomolkina, Y. N., & Kapustina, I. A. (2024). Social capital of business. Modern Economics: Problems and Solutions, 10, 131-145. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2024/10/131-145
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics