Clustering of retail enterprises based on the service component
Abstract
Importance: analysis of Retail Enterprises in the Russian Federation. The article examines the essence of the concept of a «service package», analyzes trends in retail trade, differentiates formats based on the specialization of trading activities, and substantiates the clustering of enterprises according to their service component. Purpose: to explore the essence of the concept of a “service package” and justify the feasibility of distinguishing a service component within it, which serves as the basis for clustering retail enterprises. Research design: the study is based on a comprehensive and systematic approach, incorporating methods of analysis, synthesis, and logical reasoning. The theoretical section utilizes works by leading Russian experts in the field of services. The empirical section includes an analysis of statistical data from Rosstat and the differentiation of retail enterprises according to their specialization. Results: the diversity of retail formats enables the formation of a service package for customers that best meets their needs. These services are classified based on their nature, scope, intensity, service level, purpose, complexity, staff qualification level, degree of individualization, delivery method, target audience, range, and timing of provision. In a saturated market, the service component allows enterprises to create additional competitive advantages and encourage repeat purchases.
Downloads
References
2. Белова Л.А., Верона Л.И. Современные тренды российской розничной торговли // Естественно-гуманитарные исследования, 2021, no. 1 (33), с. 42-46.
3. Гаврилова В.Н. Формирование комплекса услуг торговых розничных сетей // Вестник Самарского государственного экономического университета, 2014, no. 10, с. 44-49.
4. Германчук А.Н. Логистический сервис в системе управления взаимоотношениями с клиентами // Торговля и рынок, 2023, no. 2(66), с. 10-16.
5. Глущенко В.В. и др. Формирование методики проектирования и оценки качества комплекса услуг в сервисологии // Молодежный научный вестник, 2017, no. 10, с. 129-144.
6. Дорохова Н.В., Шерстюк С.А. Ретроспективный анализ теоретических подходов к исследованию туристско-рекреационного комплекса региона // Современная экономика: проблемы и решения, 2024, no. 12, с. 21-38.
7. Ивашкин М.В. Перспективные форматы розничных торговых предприятий и их роль в развитии потребительского рынка // Вестник Тихоокеанского государственного университета, 2017, no. 2, с. 153-160.
8. Кастрюлева Л.Е. Ключевые тренды развития розничной торговли в РФ с учетом колебаний потребительского спроса, сезонности и пандемии // Современная экономика: проблемы и решения, 2024, no. 7, с. 19-32.
9. Кутузов Д. Трансформация форматов и направлений в сфере розничной торговли // Евразийский научный журнал, 2023, no. 1, с. 30-35.
10. Слюсаренко А.В. Инновационные технологии в расширении комплекса торговых услуг // Современная экономика: проблемы и решения, 2024, no. 11, с. 58-73
11. Пашкевич А.Е., Веренич Г.Д. Тенденция развития розничной торговли. НИРС-79: материалы 79-й научно-практической конференции студентов Минск, 20 апреля 2023 г. / Белорусский национальный технический университет, Минск, БНТУ, 2023. 353 с.
12. Пережогина О.Н. Методические подходы к совершенствованию комплекса услуг на предприятиях ресторанного сервиса в условиях пандемии COVID-19. Влияние пандемии и ценностей цифрового трансгуманизма на перспективы развития сферы услуг, 2022, с. 204-210.
13. Половян А.В. Экономика Донецкой Народной Республики: состояние, проблемы, пути решения: коллективная монография / коллектив авторов ГБУ «Институт экономических исследований», Донецк, 2023.420 с.
14. Попова Я.Г. Особенности формирования комплекса услуг предприятий розничной торговли. дисс.… канд. экон. Наук. 2008, с. 6.
15. Щепина С.В. Развитие существующих и альтернативных форматов торговли сетевого ритейла в условиях пандемии // Baikal Research Journal, 2021, no. 2, с. 1-13.
16. Яненко Е.М. Инновационное обеспечение формирования комплекса услуг торгового предприятия // π-Economy, 2008, no. 4 (61), с. 203-208.





