Analysis of market environment factors of an economic entity
Abstract
Importance: аt the current stage of economic development, economic entities, despite possessing significant production, technological, financial, intellectual, and informational potential, are unable to balance their internal capabilities in the face of fluctuating demand in a functioning market. Economic analysis tools help identify key areas for strengthening an economic entity’s activities in an aggressive external environment, substantiate the strengths and weaknesses of a business, and the external factors influencing the organization’s operations and competitiveness. Purpose: to understand the structure and specifics of an economic entity’s business, a comprehensive assessment of the external macroeconomic environment is necessary. A detailed analysis of the factors influencing its changes is needed to determine the direction for exploiting opportunities and minimizing threats arising from their impact on the business. Research design: at the current stage of economic development, priority is given to information generated by the internal environment of the economic entity. The degree of influence of macroenvironmental factors on the activities of various organizations varies, due to differences in their field of activity and the level of their economic and market potential. This increases the importance of adjusting market environment factors in the context of a highly dynamic operating environment for economic entities. Results: the use of PEST analysis tools covers the forecast period for the development of an economic entity and allows for updating its content as the impact of macroeconomic factors changes. The use of internal sources of information for analyzing the market environment of an economic entity is possible due to their general availability. Detailing the factors of the macroenvironment of an economic entity through the use of PEST analysis tools contributes to the quality of its results.
Downloads
References
2. Ерженина Е.Ф. Основные подходы к оценке инвестиционной привлекательности хозяйствующих субъектов // Современные гуманитарные исследования, 2011, no. 3 (40), c. 14-19.
3. Коробейникова Л.С. Анализ рыночного окружения организаций здравоохранения / Л.С. Коробейникова, А.И. Гущина // Современная экономика : проблемы и решения, 2021, no. 11 (143), c. 65-75.
4. Коробейникова Л.С. Информационное обеспечение анализа рыночного окружения экономического субъекта / Л.С. Коробейникова, Д.Ю. Смолевская. // Современная экономика : проблемы и решения, 2025, no. 7 (187), c. 114-124.
5. Костюкова Е.И. Вызовы современности: проблемы, возможности, решения / Е.И. Костюкова, А.Н. Герасимов, Д.А. Ендовицкий. Ставрополь, АГРУС Ставропольского государственного аграрного университета, 2015. 136 с.
6. Липалина С.Ю. Инструменты и методы управления производством и реализацией алкогольной продукции: дисс. канд. экон. наук. Королев, 2013.
7. Остаев Г.Я. Бухгалтерский учет как инструмент аналитических процедур управления бизнесом / Г.Я. Остаев, С.В. Козменкова, Д.В. Кондратьев, Г.Р. Алборов, О.О. Злобина // Международный бухгалтерский учет, 2025, no. 6.
8. Полухина И.В. Систематизация аналитических работ оценки конкурентоспособности коммерческой организации // Актуальные вопросы развития конкурентной политики, совершенствования правоприменительной практики пресечения недобросовестной конкуренции и ненадлежащей рекламы: материалы XIII Международной научно-практической конференции. ФАС; ВГУ. Воронеж, Издательство ВГУ, 2023, c. 192-197.
9. Учет, анализ и контроль в корпорациях: монография / [под ред. Д.А. Ендовицкого]; Воронежский государственный университет. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2018. 332 с.
10. Шарапова Н.В., Борисов И.А., Лагутина Е.Е. Стратегический анализ, или с чего начать? // Экономика и предпринимательство, 2017, no. 4-1(81-1), c. 634- 637.
11. Эсетова А.М. Системный подход к управлению конкурентным потенциалом строительного предприятия / А.М. Эсетова, Х.М.М. Магомедов, Т.А. Гамидов // Транспортное дело России, 2006, no. 11- 1, c. 37-39.
12. Grant R.M. Prospering in dynamicallycompetetive environments: Organizational capability as knowledge integration // Organization science, Vol. 7, no. 4.





