ПОВЕДЕНИЕ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ: СОДЕРЖАНИЕ ПОНЯТИЯ, СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ

  • Е. А. Лысова Vyatka State University
Keywords: behavior, consumer behavior, economic behavior of consumers, consumer behavior in the market of medical services

Abstract

Considers the content of the concept of «consumer behavior» from the standpoint of economic, marketing, socio-psychological, sociological approaches. Analyzed the behavior of consumers in the market, taking into account the economic and social component, as well as a specific field of activity. The author cla­rified the interpretation of the concept of «consumer behavior», gave the definition of consumer behavior in the market of medical services. The presented provisions most accurately characterize the essence of this phenomenon, which allows to determine the direction of management of consumer behavior in a particular market.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Е. А. Лысова, Vyatka State University

Ph.D., Associate Professor of the Department of Service, Tourism and Trade

References

1. Ефремова Т. Ф. Толковый словарь русского языка / Т. Ф. Ефремова. – URL.
2. Социологический словарь – URL.
3. Энджел Д. Ф. Поведение потребителей / Д. Ф. Энджел, Р. Д. Блекуел, П. У. Миниард. – СПб. : Питер Ком, 2009. – 759 с.
4. Алешина И. В. Поведение потребителей : учеб. пособие для вузов / И. В. Алешина. – М. : Экономистъ, 2006. – 525 с.
5. Блек Р. Ситуационные переменные и поведение потребителя. Классика маркетинга / Р. Блек. – СПб. : Питер, 2001. – 752 с.
6. Холбрук М. Эмпирические аспекты потребления : фантазии, чувства и удовольствие потребителя. Классика маркетинга / М. Холбрук, Э. Хиршман. – СПб. : Питер, 2001. – 752 с.
7. Будник М. Н. Управление поведением потребителей предприятий розничной торговли / М. Н. Будник, Л. В. Двалишивили // Бизнес-информ. – 2014. – No 3. – URL.
8. Теория потребительского поведения и спроса / под ред. В. М. Гальперина. – СПб. : Экономическая школа, 2000. – 380 с.
9. Маршал А. Принципы политической экономии / А. Маршал. – М. : Прогресс, 1984. – 416 с.
10. Майер В. Ф. Планирование социального развития и повышения уровня жизни народа / В. Ф. Майер. – М. : МГУ, 1988. – 271 с.
11. Шумпетер Й. А. История экономического анализа / Й. А. Шумпетер. – СПб. : Экономическая школа, 2004. – 494 с.
12. Радаев В. Социология потребления / В. Радаев // Социс. – 2005. – No 3. – С. 3–15.
13. Россинская Г. М. Экономическое поведение потребителя : методологический аспект / Г. М. Россинская. – URL.
14. Автономов В. С. Человек в зеркале экономической теории / В. С. Автономов. – М. : Наука, 1993. – 176 с.
15. Скитовски T. Суверенитет и рациональность потребителя / T. Скитовски // Теория потребительского поведения и спроса / ред. В. М. Гальперина. – СПб. : Экономическая школа, 1999. – URL.
16. Талер Р. Новая поведенческая экономика. Почему люди нарушают правила традиционной экономики и как на этом заработать / Р. Талер. – М. : Эксмо, 2017. – 368 с.
17. Дорохова Ю. В. Исследовательские подходы к потребительскому поведению в системе социально-­экономических отношений / Ю. В. Дорохова // Среднерусский вестник общественных наук. – 2010. – No 4. – URL.
18. Фоксол Г. Психология потребителя в маркетинге / Г. Фоксол, Р. Голдсмит, С. Браун.– СПб. : Питер, 2001. – 352 с.
19. Верховин В. История экономической социологии: мир идей / В. Верховин. – М. : ИМТ, 1998. –URL.
20. Ростовцева Л. И. Потребительская культура как регулятор поведения потребителей : автореф. дис. ... д-ра социол. наук / Л. И. Ростовцева – М., 2004. – 25 с
Published
2019-12-15
How to Cite
Лысова, Е. А. (2019). ПОВЕДЕНИЕ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ: СОДЕРЖАНИЕ ПОНЯТИЯ, СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКАЯ СУЩНОСТЬ. Eurasian Journal of Economics and Management, (4), 21-27. Retrieved from https://journals.vsu.ru/econ/article/view/2472
Section
Economic Theory