Professional adaptation of public servants in the conditions of technological and socio-economic changes
Abstract
Importance: the labor activity of public servants is undergoing significant changes due to both the internal desire of the leadership to improve the efficiency of public service, and external factors, some of which demonstrate a high rate of change. Rapid technological and socio-economic changes create adaptive problems of the public service, including the problems of professional adaptation of public servants, whose professional knowledge and skills must meet the new working conditions. Purpose: to analyze the problems of professional adaptation of public servants in the conditions of technological and socio-economic changes. Research design: a theoretical analysis of the most important external factors affecting the labor activity of public servants was carried out. On the basis of theoretical analysis, the possible directions of professional development of public servants are clarified. An expert assessment of the importance of professional development directions was carried out, key directions were identified. The assessment of significance was carried out on a ten-point scale, the degree of consistency of expert opinions was taken into account by the coefficient of variation. Results: key areas of professional development of civil servants have been identified, including those that include new competencies necessary taking into account technological and socioeconomic changes. Expert opinions on key areas are agreed, the coefficient of variation in the most important areas does not exceed 20%. The problems of professional adaptation of public servants are identified, the experience of specialized digital platforms necessary for the formation of new competencies of public servants in conditions of rapid changes is systematized.
Downloads
References
Байтеряков С.В., Барышникова А.В., Копыток В.К., Филиппова А., Шубина Д.О.Кадровая политика на госслужбе: текущие проблемы и необходимые изменения. Москва, Счетная палата Российской Федерации, Центр перспективных управленческих решений, 2021. 118 с.
Васильева Е.В. Аналитика и человеко-ориентированный дизайн в управлении интеллектуальным ресурсом го су дарственной службы // Социально-трудовые исследования, 2020, no. 1 (38), c. 98-113.
Вахитов Д.Р., Кабиров А.В. Цифровое пространство как платформа реализации государственной политики в научно-технической сфере // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 1, c. 158-169.
Добробаба М.Б. О перспективах цифровой трансформации государственной (муниципальной) службы // Юри дический вестник Кубанского государственного университета, 2018, no. 4, c. 54-60.
Желнина Е.В. Современные принципы разработки системы непрерывного обучения персонала организации // Государственное управление. Электронный вестник, 2008, no. 15, c. 4.
Иванова Т.Б. Креативность в государственном управлении (по документам столетней истории финансовых органов Волгоградской области) // Научный вестник Волгоградского филиала РАНХиГС. Серия: Политология и социология, 2019, no. 1, c. 34-39.
Исенова Г.К. Проектный менеджмент – ключевая компетенция государственных служащих XXI века // Государственное управление и государственная служба, 2017, no. 1(60), c. 166-170.
Кравец М.А., Емельянова О.Я., Шершень И.В. Устранение дисбаланса в системе удаленных работников // Современная экономика: проблемы и решения, 2021, no. 11, c. 76-83.
Лякин А.Н. Кризис 2022–...: потенциальные масштабы и ожидаемые следствия // Российский экономический журнал, 2022, no. 3, c. 4-24.
Марача В.Г., Красникова Т.С. Роль сетевых сообществ в стратегическом развитии городов и регионов // Региональная экономика. Юг России, 2019, no. 1 (7), c. 66-78
Матвеев А.А. Трансформация гражданской службы в цифровую эпоху // Кадровик, 2019, no. 11, c. 25-31.
Провоторова Н.В. Профессиональная подготовка будущих специалистов сферы государственного управления к деятельности в условиях инновационного государственного управления // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика, 2022, no. 1 (22), c. 90-94.
Романова О.А., Сиротин Д.В. Базовые отрасли промышленных регионов России: образ будущего // Journal of New Economy, 2022, no. 2, c. 9-28.
Чепухалина М.А. Ключевые компетенции государственного служащего будущего (коллективный портрет госслужащего нового времени) // Инновации и инвестиции, 2022, no. 1, c. 60-64.
Criado J.I., Herranz C., Villodre J. Informal Virtual Learning in the Public Sector: Educating Public Servants in Digital Social Innovation Environments. The Palgrave Handbook of the Public servant. Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, 2021, pp. 1095-1112.
Needham C., Mangan C. The 21 century public servant. Birmingham, University of Birmingham, 2014. 24 p. Доступно: https://21stcenturypublicservant.files.wordpress.com/2014/09/21-century-report-281014.pdf (дата обращения: 29.09.22).