Aggressive advertising in a competitive environment
Abstract
Importance: аggressive advertising as an element of the competitive environment. Purpose: аnalysis of current trends related to problematic issues in the qualification of unfair competition in advertising and the implementation of consumer rights. Research design: аggressive advertising is a rather conditional concept and depends on the subjective perception of it by the consumer. It is believed that aggressive advertising imposes on the buyer an unnecessary product, manipulates him, distorts his value settings, in fact, deceives him. But in principle, even conscientious advertising that offers a quality product and helps the consumer get rid of problems can look aggressive due to annoying advertising presentation. Results: the issue of the use of aggressive advertising in the implementation of entrepreneurial activities and modern development trends is considered in detail. It was revealed that aggressive advertising should be assessed for factors of obtaining unreasonable advantages in competition, such as: cheating the buyer, discrediting a competitor, misleading about the quality and consumer properties of the product, price and terms of purchase of this product. There is a need for a normative fixing of the concept of aggressive advertising as a type of unfair advertising, as well as a change in the very concept of advertising, enshrined in the Law on Advertising.
Downloads
References
Базылева В.В., Плотникова И.А. Агрессивная реклама. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Реклама и журналистика: на стыке времен, наук и цивилизаций». Москва, 2022, с. 206-213.
Балахонская Л.В. Типы агрессии в рекламной коммуникации: социально-философский аспект // Геополитика и безопасность, 2014, no. 2(26), с. 91-97.
Будниченко Л.А. Визуализация текстов социальной направленности в коммерческих рекламных изданиях (на материале газеты «pro город Чебоксары») // Знак: проблемное поле медиа-образования, 2018, no. 2(28), с. 174-181.
Григорьев Д.А. Понятие рекламы в российском законодательстве // Вестник Арбитражного суда Московского округа, 2015, no. 3, с. 60-66.
Кравцова В.Ю., Штанденко А.П., Сорокина М.Д. Вербальное манипулирование и Агрессивные технологии в рекламе // Материалы научно-практической конференции с международным участием «Современные тенденции развития общества: образование, коммуникация, психология», Ростов-на-Дону, 2020, с. 225-228.
Кузнецова О.А., Кузьменко А.А., Андреасян М.Г., Баранова Д.В. Агрессивная реклама сегодня: за и против // Экономика и предпринимательство, 2019, no. 2(103), c. 755-758.
Рудь К.А. Гражданско-правовая основа процедуры медиации при разрешении споров, касающихся защиты прав потребителей // Материалы национальной научно-практической конференции «Частное право Российской Федерации: история, современное состояние, тенденции и перспективы развития». Краснодар, 2021, с. 185-188.
Соломоненко Н.Г. Особенность агрессивной рекламы. Материалы международной научно-практической конференции «Мир на пороге новой эры. Как это будет?». Саратов, 2014, с. 50-51.
Сюкрина Е.А., Гараев И.Г. К вопросу о понятии и сущности недобросовестной конкуренции // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Инновационные подходы к правопониманию, правотворчеству и правореализации», Казань, 2019, с. 186-190.
Теременко В.С. Реклама и современная культура: аспект взаимодействия //Общественные науки и современность, 2002, №1, с. 184-191.
Тихонова П.С., Гаранина И.Г. Товары, реклама которых запрещена законом // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Инновационные подходы к правопониманию, правотворчеству и правореализации», Казань, 2019, с. 190-193.
Хасанова С.А. К вопросу о субъективном интересе в рекламной деятельности // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Современные условия взаимодействия науки и техники», Уфа, 2019, с. 162-165.