Actual aspects of the formation of advertising literacy of advertising consumers

  • Larisa S. Korobeinikova Voronezh State University
  • Lyudmila A. Utochkina Voronezh State University
Keywords: advertising literacy, advertising, advertising consumers, Federal Antimonopoly Service, product, service

Abstract

Importance: аdvertising literacy of advertising consumers as a tool aimed at compliance with the principles of fair competition and the realization of the right to receive fair and reliable advertising. Purpose: disclosure of the content of the concept and essential characteristics of advertising literacy, assessment of the key directions of its development. Research design: the pace of distribution of advertising products, the constant increase in their number does not allow tracking all violations at the initial stage, therefore, there are precedents for advertising contrary to the requirements of current legislation. This is the reason for the urgency and need for the formation of advertising literacy of consumers, which will not only minimize the negative impact of illegal advertising products, but also create a new tool to combat them. Results: the essence is revealed and the author’s definition of advertising literacy of advertising consumers is formulated, which made it possible to determine the main directions for the formation of its proper level among advertising consumers. A set of recommendations has been formed for advertising consumers, which will increase the volume of detected violations and assess the forecasted negative impact of illegal advertising products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larisa S. Korobeinikova , Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

Lyudmila A. Utochkina , Voronezh State University

B.A. + M.A.

References

Баранова М.В. Ненадлежащая реклама в современной России: правовые проблемы подготовки и реализации результатов экспертизы // Юридическая техника, 2022, no. 16, с. 76-82.

Гоняева Ю.А. Нарушение законодательства о рекламе и ответственность за ненадлежащую рекламу // Интернаука, 2021, no. 26 (202), с. 53-56.

Ершова А.А., Малыгина Ю.А. Ненадлежащая реклама как одна из форм недобросовестной конкуренции // Академическая публицистика, 2022, no. 5-1, с. 273-277.

Кашеваров А.Б. Аспекты недобросовестной конкуренции на рынке банковских услуг // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 175-190.

Кашеваров А.Б., Никитина Т.Е. Актуальные вопросы выявления нарушений Федерального закона «О рекламе» в части рекламы лекарственных препаратов // Современная экономика: проблемы и решения, 2021, no. 5 (137), с. 68-75.

Леготкина С.М. Гражданскоправовая природа ненадлежащей рекламы // Материалы Всероссийской научнопрактической конференции «Устойчивое развитие России – 2023». Петрозаводск, 2023, с. 77-81.

Никитина Т.Е. Специальные требования к распространению рекламы в сети «Интернет» // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 33-40.

Пахалеев В.М., Ушаков В.Н., Смирнов А.С. Использование ненадлежащей рекламы как одно из проявлений недобросовестной конкуренции // Материалы Международной научно-практической конференции «Проблемы обеспечения национальной безопасности в постковидный конституционный цикл». Иркутск, 2022, с. 97-104.

Полубенко А.Г. К вопросу о правовом регулировании рекламы лекарственных средств на территории Российской Федерации // Материалы Международного научного юридического форума памяти профессора В. К. Пучинского. Москва, 2020, с. 348-354.

Родионова К.С. Совершенствование контроля в сфере рекламы и недобросовестной конкуренции // Самоуправление, 2021, no. 6 (128), с. 467-469.

Сапожникова Н.Г., Уточкина Л.А. Недобросовестная конкуренция: сущность, признаки, формы // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 41-53.

Сапожникова Н.Г., Уточкина Л.А. Рекламная грамотность потребителей лекарственных средств // Материалы XII Международной научно-практической конференции «Актуальные вопросы развития конкурентной политики, совершенствования правоприменительной практики пресечения недобросовестной конкуренции и ненадлежащей рекламы». Воронеж, 2022, с. 209-212.

Ткачева М.В., Уточкина Л.А. Проблема недобросовестной конкуренции и способы совершенствования правовых и организационных методов по защите конкуренции // Материалы XI Международной научно-практической конференции «Актуальные вопросы развития конкурентной политики, совершенствования правоприменительной практики пресечения недобросовестной конкуренции и ненадлежащей рекламы». Воронеж, 2021, с. 259-263.

Published
2023-05-22
How to Cite
Korobeinikova , L. S., & Utochkina , L. A. (2023). Actual aspects of the formation of advertising literacy of advertising consumers. Modern Economics: Problems and Solutions, 4, 33-44. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2023/4/33-44
Section
Marketing