Competitive intelligence as a type of information support for decision-making in the field of forming and maintaining the competitiveness of an economic subject

  • Yana N. Nedomolkina Voronezh State University
Keywords: business intelligence, competitive intelligence, competitors, competition, competitive advantages, strategic accounting, strategic management, economic security, analytical intelligence, economic intelligence, marketing intelligence, commercial intelligence

Abstract

Importance: instrumental support of the strategic accounting system. Purpose: in order to disclose informational (instrumental) provision of strategic accounting, conduct a study of the category «competitive intelligence». Explore a new type of information support for decisionmaking aimed at obtaining comprehensive information about competitors and increasing the competitiveness of an economic entity. Research design: at present, information resources of strategic accounting in the field of external information have not been clearly identified, which determines the problem area and updates the study of strategic accounting tools. Based on the functional content of strategic accounting, we singled out such a type of strategic accounting tool as competitive intelligence. Results: the concept and main elements of competitive intelligence were defined as a type of activity that determines the receipt of external information, primarily information about competitors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yana N. Nedomolkina , Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

References

Булгакова С.В. Аналитические инструменты стратегического управленческого учета // Экономический анализ: теория и практика, 2015, no. 4(403), c. 36-49.

Булгакова С.В. Стратегический учет: концепция, содержание / С.В. Булгакова, В.В. Гаврилов // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление, 2017, no. 4, c. 119-125.

Гришкова Н.С. Технология оценки маркетинговой среды организации // Вестник БУКЭП, 2013, no. 4, c. 310-314.

Грусов С. Противодействие внутрикорпоративному мошенничеству и хищениях, 2011, no. 25, c. 8-13.

Давыдова Л.В., Курбатов В.Л. Закономерности развития современного предпринимательства // Экономические и гуманитарные науки, no. 4 (279), c. 102-107.

Данилина В. Системный подход к конкурентной разведке // Международная экономика, 2014, no. 7, c. 44-54.

Иванова О.В. Роль Интернета в изучении маркетинговой среды // Маркетинг в России и за рубежом, 2015, no. 6, c. 11-14.

Колосков В.Л. Разработка макета сервиса выявления связей сотрудников организации с группами риска / В.Л. Колосков, И.Ю. Павлов // Инновационные, информационные и коммуникационные технологии, 2017, no. 1, c. 40-43.

Меркулов А.С. Перспективные методы снижения рисков в инновационном бизнесе / А.С. Меркулов, А.С. Ефимов // Молодежный вестник ИрГТУ, 2011, no. 1, c. 29.

Недомолкина Я.Н. Информационные ресурсы стратегического учета экономического субъекта // Апрельские научные чтения имени профессора Л. Т. Гиляровской: материалы X Международной научно-практической конференции: Ч. 1. Воронеж, Воронежский государственный университет, 2021, c. 113-118.

Осипова П.А. Внешняя среда организации: среда прямого и косвенного воздействия // Бизнес, 2014, no. 6, c. 6768.

Сапожникова Н.Г. Стратегический учет и отчетность: монография / Н.Г. Сапожникова, Я.Н. Недомолкина; Воронежский государственный университет. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2022. 196 с.

Published
2023-05-22
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics