Methods and tools for analyzing the impact of oil market conditions on the financial results of an oil and gas company

  • Ilya A. Krapiventsev hief specialist
Keywords: oil and gas industry, strategic analysis, sensitivity of financial results, business diversification

Abstract

Importance: diversification and sustainability of the oil production and refining business of PJSC Tatneft. Purpose: determine the sensitivity of the financial results of the largest oil and gas company in Russia to changes in macroeconomic parameters characterizing the state of demand and foreign exchange earnings of the oil market. Research design: for the analysis and systematization of information, a set of methods of economic research was used, including the method of econometric modeling with forecasting elements, analysis and synthesis, systematization and grouping, graphical and factor analysis, SPACE analysis tools, MSOffice application software packages, Microsoft Excel. Results: the high sensitivity of the business of PJSC Tatneft to the price of Urals crude oil and to the dollar exchange rate was revealed, despite the group’s successful steps to diversify assets. The reasons why about 65% of assets form more than 90% of the company’s financial results are determined. Recommendations have been developed to reduce the dependence of the financial stability of the business on external market factors characterizing the state of the oil and gas industry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ilya A. Krapiventsev, hief specialist

hief specialist

References

Бабешко Л.О., Орлова И.В., Концевая Н.В. Эконометрические исследования: инструменты и методы. Москва, издательство ООО «Центркаталог», 2021. 240 с.

Вяткина Я.В., Жуланов Е.Е., Постников В.П. Эконометрическое моделирование как инструмент организации бережливого производства на нефтедобывающем предприятии // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки, 2022, no. 3, с. 176-190.

Горшенин Е.В., Никифорова М.С. Проблемы использования инструментов стратегического менеджмента в управлении организацией // Экономические исследования, 2015, no. 2, с. 2-14.

Ефимова О.В. Развитие инструментария финансового анализа и его информационного обеспечения для целей обоснования принимаемых решений // Экономика и управление: проблемы, решения, 2022, no. 3 (15), с. 12-20.

Когденко В.Г. Методика финансового моделирования на основе публикуемой консолидированной отчетности // Экономический анализ: теория и практика, 2017, no. 7 (466), с. 1269-1285.

Ксенофонтов А.А. Применение методов стратегического анализа в деятельности современной компании // Инновации и инвестиции, 2022, no. 6, с. 64-69.

Леонтьева Л.С., Макарова Е.Б. Определение устойчивости портфеля проектов предприятий нефтегазового сектора экономики к внешним факторам // Интеллект. Инновации. Инвестиции, 2021, no. 1, с. 32-40.

Лытнева Н.А., Парушина Н.В., Попова О.А. Оценка финансового состояния организации на основе показателей бухгалтерской отчетности // Естественно-гуманитарные исследования, 2020, no. 27 (1), с. 279-285.

Самсонов А.В., Васильев И.В. Оценка влияния распространения Covid-19 на финансовое состояние и инвестиционную привлекательность ПАО «Татнефть» // Московский экономический журнал, 2020, no. 3 (36), с. 390-420.

Трифонов Ю.В., Скибин А.Г. Стратегический анализ и оценка уровня конкурентоспособности нефтяных компаний // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 2018, no. 2 (50), с. 31-39.

Хорин А.Н., Бровкин А.В. Цели и особенности анализа интегрированной отчетности, корпоративного капитала и комплексной результативности бизнес-процесса // Естественно-гуманитарные исследования, 2020, no. 27 (1), с. 279285.

Ценжарик М.К., Крылова Ю.В., Стешенко В.И. Цифровая трансформация компаний: стратегический анализ, факторы влияния и модели // Вестник Санкт-Петербургского университета. Экономика, 2020, no. 3 (36), с. 390-420.

Published
2023-07-18
How to Cite
Krapiventsev, I. A. (2023). Methods and tools for analyzing the impact of oil market conditions on the financial results of an oil and gas company. Modern Economics: Problems and Solutions, 5, 87-104. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2023/5/87-104
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics