Creation of umbrella brand as the way of reducing inequality of a spatial development of a region on the example of Republic of Crimea
Abstract
Importance: Intensification of cross-regional competition leads to necessity of forming brands of regions of Russia in order to attract tourists, specialists, investors. At the same time the role of marketing instruments in reducing inequality of spatial development of a region is underestimated. Purpose: Justification of possibility of reducing inequality of spatial development of a region by means of creation its umbrella brand on the example of Republic of Crimea. Research design: the analysis of the main aspects and models of regional branding has allowed to highlight the key elements, which can serve as the components for synthesis of a structure of an umbrella brand of Republic of Crimea, including those, which are necessary for achieving its inner coherence and reducing inequality of spatial development of a region. Results: the structure of an umbrella brand of Republic of Crimea is synthesized. It includes such perspective elements as creative clusters, as well as ethnic and eco settlements. The key role of creative industries in creation of an umbrella brand of a region is justified.
Downloads
References
Акантинов А.Д., Колик А.В. Территориальный маркетинг: отечественный и зарубежный опыт. Минск, 2015. 102 с.
Баженова Е.Ю. Бренд территории: содержание, модели формирования, практика конструирования в российских регионах // Terra Economicus, 2013, т. 11, no. 3, с. 120-125.
Важенина И.С. Что нам стоит бренд построить? // ЭКО, 2013, no. 7, с. 155163.
Визгалов Д.В. Брендинг города. Москва, Институт экономики города, 2011. 81 с.
Власова Н.Ю., Куликова Е.С. Альянсы брендов и зонтичный бренд в стратегиях продвижения территории // Управленец, 2017, no. 3(67), с. 40–51.
Динни К. Брендинг территорий. Лучшие мировые практики. Москва, Манн, Иванов и Фербер, 2013. 336 с.
Долгова И.В. Бренд «Курорты Северного Кавказа»: кластерный подход к позиционированию и продвижению // Вестник экспертного совета, 2017, no. 2(9), с. 104-113.
Котлер Ф., Асплунд К., Рейн И., Хайдер Д. Маркетинг мест. Привлечение инвестиций, предприятий, жителей и туристов в города, коммуны, регионы и страны Европы. Санкт-Петербург, Стокгольмская школа экономики в С-Пб, 2005. 376 с.
Кузнецов М.В., Крук Т.М. Рекреационное освоение равнинно-степного Крыма как фактор совершенствования структуры туристско-рекреационного комплекса Республики Крым // Ученые записки КФУ им. В.И. Вернадского. Серия География, 2017, т. 3(69), no. 1, с. 84-90.
Левочкина Н.А. Туристические бренды территории: структура и особенности // Российское предпринимательство, 2012, no. 20, с. 152-158.
Лейман И.И. Возможности и направления формирования бренда территории (на примере Республики Коми) // Современные проблемы сервиса и туризма, 2018, no. 4, с. 106-118.
Панкрухин А.П. Маркетинг территорий. Санкт-Петербург, Питер, 2006. 416 с.
Пономарев И.Н. Анализ и укрепление маркетинговой позиции региона // Современная экономика: проблемы и решения, 2021, no. 7 (139), с. 118-126.
Соловьева Д.В., Завьялова А.О. Стратегический подход к формированию идентичности бренда на основе концепции территориального маркетинга // Практический маркетинг, 2021, no. 7 (293), с. 3-12.
Туголукова Е.Ю. Механизмы продвижения туристской сферы Республики Крым на принципах цифровой экономики // Sochi Journal of Economy, 2018, no. 12 (3), с. 327-334.
Фролов Д.П. Маркетинговый подход к управлению пространственным развитием // Пространственная экономика, 2013, no. 2, с. 65-86.
Чернякина А.О. Брендинг туристской территории: ошибки и ключевые аспекты создания в рамках кластерного подхода развития туризма // Вестник ТГПУ, 2012, no. 12, с. 47-52.
Шарафутдинов В.Н., Онищенко Е.В. Проблемы совершенствования технологии брендинга региональных турпродуктов (на примере Крыма и Краснодарского края) // Крымский научный вестник, 2015, no. 4, с. 202-225.
Ячменева В.М., Ячменев Е.Ф. Имиджевая политика региона как инструмент повышения конкурентоспособности рекреационной территории // Baikal Research Journal, 2021, т. 12, no. 1.
Anholt S. Competitive Identity: The New Brand Management for Nations, Cities and Regions. NY, Palgrave Macmillan, 2006. 160 p.
Zenker S., Braun E. The Place Brand Centre – Conceptual Approach for Place Branding and Place Brand Management // Paper presented at the 39th European Marketing Academy Conference. Copenhagen, Denmark, 2010. 307 p.