Digital platforms and business development: impact research and practical examples

  • Natalia N. Mikhailenko ABC Media
Keywords: Digital Platform, Business Development, Innovation, Business Models, Change Management, Data Analytics, Marketing and Promotion, Digital Strategy, Operational Efficiency

Abstract

Importance: digital platforms have a significant impact on business in several aspects. They provide companies with new opportunities for marketing and promoting their products and services, managing customer experience, improving operational efficiency, analytics and decisionmaking, as well as developing new business models. The introduction of platforms may also face problems related to the human factor and the indifference of managers. Purpose: to investigate the impact of digital platforms on business development. Analyze key aspects, including marketing and promotion, customer experience management, operational efficiency, analytics and decision-making, as well as the development of new business models. Research design: the article will analyze how digital platforms are changing traditional business models and how they affect customer acquisition, market expansion and operational efficiency. Various aspects related to the use of digital platforms will be considered, including the creation of an online presence, data management, personalization of services, marketing strategies and customer interaction. Results: the article will also provide practical examples of successful use of digital platforms in various industries and give recommendations on their effective use for business development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia N. Mikhailenko, ABC Media

founder and commercial director of the advertising and production company ABC Media (ABC Group)

References

Аверина Т.А., Авдеева Е.А., Жерноклеев А.С. Методологические аспекты управления цифровыми платформами // Вестник ЮУрГУ. Серия «Компьютерные технологии, управление, радиоэлектроника», 2023, Т. 23, no. 1, с. 5-18.

Гелисханов И.З., Юдина Т.Н., Бабкин А.В. Цифровые платформы в экономике: сущность, модели, тенденции развития // Научно-технические ведомости СПбГПУ. Экономические науки, 2018, Т. 11, no. 6, с. 22-36.

Джеффри Мур. Зона победы. Управление в эпоху цифровой трансформации. Издательство «Манн, Иванов и Фербер», 2020. 272 с.

Джеффри Паркер, Маршалл ван Альстин, Санджит Чаудари. Революция платформ. Как сетевые рынки меняют экономику – и как заставить их работать на вас. Издательство «Манн, Иванов и Фербер», 2017. 304 с.

Дэниел Сасскинд. Будущее без работы. Технологии, автоматизация и стоит ли их бояться. Издательство «Individuum», 2020. 352 с.

Зараменских Е.П., Славин Б.Б. Цифровые платформы. Методологии. Применение в бизнесе. Издательство «Прометей» Электронная книга, 2020. 230 с.

Карим Лахани, Марко Янсити. Оцифруйся или умри. Издательство «Эксмо», 2021. 385 с.

Моазед Алекс, Джонсон Николас. Платформа: Практическое применение революционной бизнес-модели. Издательство «Альпина Паблишер», 2020. 288 с.

Ник Срничек. Капитализм платформ. Издательство «Издательский дом Высшей школы экономики», 2019. 128 с.

Обыденов А.Ю., Козлов А.В. Анализ ключевых компонентов цифровых платформ. Экосистемно-стейкхолдерский подход // Креативная экономика, 2020,т. 14, no. 12, с. 3229–3246.

Остервальдер А., Пинье И. (2011). Построение бизнес-моделей: Настольная книга стратега и новатора / пер. с англ., 2-е изд. Москва, Альпина Паблишер. 288 с.

Williamson Ben. 2020. Making markets through digital platforms: Pearson, edubusiness, and the (e)valuation of higher education // Critical Studies in Education, no. 62(1), рр. 1-17.

Published
2023-11-20
How to Cite
Mikhailenko, N. N. (2023). Digital platforms and business development: impact research and practical examples. Modern Economics: Problems and Solutions, 8, 33-48. Retrieved from https://journals.vsu.ru/meps/article/view/11607
Section
Innovation management