Research of problems of formation of indicator systems and ways to increase the economic efficiency of hotel business enterprises
Abstract
Importance: the research of various methods and cost-effectiveness analysis indicator systems with calculations based on the RAS (Russian Accounting Standards) data about two hotels provides the opportunity to identify advantages and disadvantages of The DuPont System of Analysis indicators. The research also draws a conclusion on the effectiveness of each enterprise in achieving outcomes. Purpose: the purpose is to examine and present the classification of Russian and foreign economists’ performance measurement systems for hotel complexes. It is also to analyze two enterprises according to one of the systems on the basis of the financial statements and draw conclusions. Research design: the examination of different approaches in the calculation of the hotel business enterprises economic efficiency indicators; the economic activity data assessment of two particular hotels for the result comparison based on formulas of one indicator system. Results: the article presents a generalized classification of different economic analysis systems for measuring the performance of particular hotels. The author conducts a thorough indicator analysis based on the DuPont System of Analysis on the example of two famous hotels in Moscow (JSC “The Hotel National”) and Saint-Petersburg (CJSC “Astoria Hotel Complex”); the indicators are taken from 2021 to 2022. The paper also includes detailed findings on the analysis indicators for each hotel separately and comparatively, provides the description of the achieved economic efficiency level and suggests ways to enhance this level for the financial management heads of these enterprises.
Downloads
References
Анализ рисков при управлении проектами в гостиничном бизнесе во время пандемии COVID-19 / Э.В. Тарасенко, М.В. Кобяк, Е.Л. Ильина [и др.] // Финансовые рынки и банки, 2021, no. 12, с. 108-113.
Kabelkaite-Vaitkene, Yu. A. Recent trends in revenue management in hotel industry / Yu.A. Kabelkaite-Vaitkene // XXXIII international Plekhanov readings, 17 марта 2020 года, 2020, рр. 42-47.
Кобяк М.В. Оценка эффективности работы гостиничного комплекса и его ключевых подразделений / М.В. Кобяк, М.Ю. Лайко // Проблемы и перспективы индустрии гостеприимства и туризма: сборник статей / Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова. Уфа, Общество с ограниченной ответственностью «Аэтерна», 2017, с. 26-33.
Копытина Е.В. Эффективность предпринимательской деятельности в гостиничном бизнесе // Горизонты экономики, 2022, no. 2(68), с. 25-30.
Криницына А.О. Стратегия управления качеством услуг предприятия индустрии гостеприимства / А.О. Криницына, М.А. Морозов // Российские регионы: взгляд в будущее, 2022, т. 9, no. 3-4, с. 95-104.
Лайко М.Ю. Развитие кластерного подхода в индустрии туризма и гостеприимства / М.Ю. Лайко, Е.Л. Ильина, А.Н. Латкин // Экономика и управление народным хозяйством: генезис, современное состояние и перспективы развития : материалы III Международной научно-практической конференции, Воронеж, 29 ноября 2019 года / Воронежский экономико-правовой институт, Орловский филиал. Воронеж, Без издательства, 2019, с. 63-70.
Моисеева М.В. Управление гостиничным предприятием и финансовая культура // Туризм: наука и образование: материалы VI Международного форума в 2 частях, Химки, 21 апреля 2021 года / Российская международная академия туризма. Часть 2. Московская область, г. о. Химки: Общество с ограниченной ответственностью «Литературное агентство «Университетская книга», 2021, с. 152-156.
Morozov М.А. Innovative Solutions in the Tourism and Hospitality Industry to Ensure Sustainable Development in a New Normality / М.А. Morozov, N.S. Morozova // Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, 2022, Vol. 12, no. S, р. 2. (In Russ.)
Морозов М.А. Влияние цифровизации на индустрию туризма и гостеприимства / М.А. Морозов, Н.С. Морозова // Актуальные проблемы развития туризма: материалы VI международной научно-практической конференции, Москва, 16–17 марта 2022 года. Москва, Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Российский государственный университет физической культуры, спорта, молодёжи и туризма (ГЦОЛИФК)», 2022, с. 95-99.
Методические аспекты рейтинговой оценки эффективности финансовоэкономической деятельности предприятия / Г.А. Скачко, Е.В. Суркова, Е.В. Спорова, В.Д. Носова // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 12 (156), с. 106-115.
Пирогова О.Е. Особенности KPIсистемы предприятия гостиничного бизнеса / О.Е. Пирогова, А.В. Курилкина, В.Е. Засенко // Глобальный научный потенциал, 2023, no. 4(145), с. 297-301.
Платонова Т.Е. Российский гостиничный бизнес – состояние, проблемы и перспективы развития в современной экономике // Вестник Алтайской академии экономики и права, 2023, no. 6-2, с. 238-242.
Щетинина Н.А. Подход к оценке качества услуг и эффективности гостиничного бизнеса / Н.А. Щетинина, О.В. Леушина, Т.П. Приходько // Фундаментальные и прикладные научные исследования: актуальные вопросы, достижения и инновации : сборник статей L Международной научно-практической конференции, Пенза, 15 ноября 2021 года. Пенза: Наука и Просвещение (ИП Гуляев Г.Ю.), 2021, с. 106-108.