Features of labor motivation of generation Z employees

  • Ekaterina Sergeevna Dashkova Voronezh State University
  • Olga Mikhailovna Trubnikova Voronezh State University
  • Nikolai Ivanovich Khromov Donetsk State University
Keywords: personnel policy, motivational profile, labor market, personnel stimulation, theory of generations, labor market

Abstract

Importance: the totality of social-labor and organizational-economic relations regarding the work motivation of employees. Purpose: identification of the characteristics of work motivation of generation Z workers and development of directions for improving personnel incentive systems. Research design: the theoretical and methodological basis of the study was made up of the works of foreign and domestic scientists in the field of work motivation and the theory of generations. The research tools are represented by such general scientific and specific methods as: historical-logical, systemic and functional analysis, empirical research and generalizations, content analysis, comparison. The study is based on the study of current scientific literature on the issues of labor motivation of workers of different generations. Results: it was concluded that workers belonging to generation Z have specific personal characteristics, namely a preference for the Internet as a communication channel, a high speed of information perception with clip-like thinking, flexibility, and innovation. Based on this, a motivational profile of workers of this generation has been formed, including, as the main factors of work motivation, the opportunity for professional development, material incentives (basic salary, benefits package), interesting tasks, a comfortable work team, flexible work schedule, and career growth. The results obtained made it possible to formulate proposals for improving personnel policies in the field of personnel incentives for modern Russian enterprises.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ekaterina Sergeevna Dashkova, Voronezh State University

Dr. Sci. (Econ.), Assist. Prof.

Olga Mikhailovna Trubnikova, Voronezh State University

PhD student

Nikolai Ivanovich Khromov, Donetsk State University

Dr. Sci. (Econ.), Assist. Prof.

References

Аранжин В.В. Влияние цифровой экономики на трудовые ценности поколения, входящего на рынок труда // Векторы благополучия: экономика и социум, 2019, no. 4 (35).

Белова А.Д., Герасименко К.О., Ермолаев В.В. К вопросу преемственности поколений Z и X: особенности смысложизненных ориентаций и жизнестойкости // Материалы XVI Международной научно-практической конференции «Межпоколенческие отношения: современный дискурс и стратегические выборы в психолого-педагогической науке и практике». Москва, 2020, с. 133- 138.

Борисова А.С. Актуализация педагогического подхода к профессиональному образованию в свете теории поколений (на примере молодых сотрудников сферы гостеприимства) // Вестник РМАТ, 2023, no. 2, с. 104-115.

Буханцов А.В. Методики работы с поколениями (X-Z) в организации // Вестник науки, 2023, Т. 1, no. 5 (62), с. 10-16.

Волкова Н.В., Чикер В.А. Особенности карьерной мотивации в контексте теории поколений: результаты эмпирического исследования // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент, 2016, no. 4, с. 79-105.

Грошева Е.К., Чуприн А.Д. Отличительные черты и особенности поколения Z // Бизнес-образование в экономике знаний, 2021, no. 3, с. 32–34.

Дашкова Е.С. Современный этап трансформации российского общества: ответ на глобальные вызовы // Материалы XX Международных Лихачевских научных чтений «Глобальный конфликт и контуры нового мирового порядка». Санкт-Петербург, 2022, с. 422-423.

Депутатова Л.Н., Шишкина К.А. Мотивация персонала в контексте теории поколений // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Социально-экономические науки, 2019, no. 2, с. 178-191.

Зверева Е.А., Хворова Е.А. Поколения Y и Z: особенности медиапотребления // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История. Филология, 2020, Т. 19, no. 6, с. 131-140.

Кулаченко М.П. Вожатые поколения Z // Международный научно-исследовательский журнал, 2021, no. 4 (106), с. 58-62.

Лапидус Л.В., Гостилович А.О., Омарова Ш.А. Особенности проникновения цифровых технологий в жизнь поколения Z: ценности, поведенческие паттерны и потребительские привычки интернет-поколения // Государственное управление. Электронный вестник, 2020, no. 83, с. 271-293.

Митрофанова Е.А., Гришаева С.А. Учет специфики цифрового поколения в образовании и управлении персоналом // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России, 2020, no. 3 (48), с. 21-26.

Никишина А.Л., Соболева Ю.М. Мотивация персонала на основе «теории поколений» // КНЖ, 2019, no. 1 (26), с. 90-93.

Оберемко Т.В. Когнитивные особенности современных студентов – миф или реальность // Образование и право, 2020, no. 5, с. 155-159.

Рязанцева М.Д., Крайнюкова А.К., Нижельская Ю.А. Теория поколений и коммуникации // Вестник науки, 2023, т. 4, no. 5 (62), с. 724-727.

Секерин В.Д., Горяинова А.И., Семенова В.В. Особенности трудовой мотивации сотрудников поколения Z // Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Экономика, 2022, no. 4, с. 69-75.

Тренина П.Е., Неволина К.А., Харлова К.А. Особенности личностных черт поколения Z // Ученые записки Санкт-Петербургского университета технологий управления и экономики, 2022, т. 23, no. 2, с. 169-176.

Einramhof-Florian H. Generation Z. Fit für die jungen Generationen am Arbeitsplatz // Springer, 2022.

Nordmann N., Drewitz U. Generation Z. Willkommen, Generationenvielfalt! // Schäffer-Poeschel, 2023.

Published
2024-02-09
How to Cite
Dashkova, E. S., Trubnikova, O. M., & Khromov, N. I. (2024). Features of labor motivation of generation Z employees. Modern Economics: Problems and Solutions, 1, 59-70. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2024/1/59-70
Section
Labour Economics