Features of accounting and taxation of operations for the sale of goods on marketplaces

  • Maria Sergeevna Ponomareva Belarus State Economic University
  • Tatsiana Gennadievna Uskevich Belarus State Economic University
Keywords: accounting, marketing tools, marketplace, taxation, sales of goods

Abstract

Importance: сurrently, the fastest growing sales channel is trading on marketplaces. Despite the considerable popularity of this form of trading, accounting and taxation of settlement transactions between the seller of goods and the marketplace raise many questions. Purpose: study of current issues of accounting and taxation of transactions for the sale of goods on marketplaces (documentation, accounting and taxation of the seller of goods and the marketplace, features of accounting and taxation of the provision of marketing tools to buyers). Research design: in the course of the research, methods such as analysis, synthesis, comparison were used, the consequence of which is the logical conclusion about the need to study certain issues of accounting and taxation of operations for the sale of goods on marketplaces. Results: the authors gave recommendations on documenting (the procedure for preparing primary accounting documents for the services provided by the marketplace), reflecting synthetic and analytical accounting of operations for the sale of goods on the accounts, both from the seller of goods and from the marketplace. Particular attention is paid to the procedure for calculating VAT and income tax on transactions related to the sale of goods. The main types of discounts used on marketplaces are systematized, with their reflection in accounting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Sergeevna Ponomareva, Belarus State Economic University

Cand. Sci. (Econ.)

Tatsiana Gennadievna Uskevich, Belarus State Economic University

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

References

1. Гаджиева М.А. Бухгалтерский учет при реализации товаров через маркетплейсы // Экономика. Управление. Финансы, 2023, no. 1 (31), с. 126-132.
2. Егоров В.Ф., Егорова Н.М. Целевой маркетинг в коммерческой деятельности торгового предприятия // Журнал правовых и экономических исследований, 2015, no. 1, с. 128-133.
3. Зонова А.В., Горячих С.П., Печенкин К.А. Продажа товаров на маркетплейсах: учет и налогообложение // ЕГИ, 2022, no. 40 (2).
4. Катаева Н.Н. Продажа товаров через маркетплейсы: особенности учета и документального оформления // Главная книга, 2023, no. 12.
5. Коротаев С.Л. Бухгалтерский и налоговый учет товарных операций с маркетплейсами – резидентами Республики Беларусь // Бухгалтерский учет и анализ, 2023, no. 8 (320), с. 30-46.
6. Котова С.А. Особенности ведения бухгалтерского учета в условиях торговой деятельности на электронных площадках // Вестник науки, 2023, no. 11 (68), с. 81-90.
7. Куликова О.М., Суворова С.Д. Маркетплейс: бизнес-модель современной торговли // Инновационная экономика: перспективы развития и совершенствования, 2020, no. 6 (48), с. 50-55.
8. Марченков А.А. Маркетплейсы как главный тренд электронной коммерции // Научные стремления, 2019, no. 26.
9. Нардина С.А. Особенности продаж через маркетплейсы: организация и осуществление учета у продавца // Вестник Алтайской академии экономики и права, 2023, no. 12-1, с. 118-125.
10. Пономарева М.С. Идентификация видов маркетинговых инструментов стимулирования продаж в бухгалтерском учете // Бухгалтерский учет и анализ, 2021, no. 10 (298), с. 49-54.
11. Самкова Н.А. Работа с маркетплейсами: документооборот, системы налогообложения и бухгалтерский учет // Налоговая политика и практика, 2023, no. 6 (246), с. 40-44.
12. Сибгатуллин T.A., Ивановская А.В. Особенности отражения операций «cashback» в российской учетной практике // Материалы Международного симпозиума по управлению, экономике и финансам. Казань, 2017, с. 267-270.
Published
2024-04-18
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics