Current issues in the application of legislation in the distribution of advertising on the Internet

  • Tatyana Evgenievna Nikitina Federal Antimonopoly Service, Moscow State Law University named after O.E. Kutafina
  • Andrey Vladimirovich Logoshin Federal Antimonopoly Service
Keywords: advertising, advertiser, advertising data operator, Unified Register of Internet Advertising

Abstract

Importance: legislation of the Russian Federation in the context of the distribution of advertising on the Internet, aimed at observing the principles of fair competition and exercising the right to receive fair and reliable advertising. Purpose: to identify common errors when placing advertising on the Internet, taking into account the requirements of current legislation. Research design: at this point in time, individuals posting information on the Internet are adapting to new conditions that have arisen after amendments to the legislation of the Russian Federation aimed at ensuring transparency in the procedure for conveying advertising information from the advertiser to advertising consumers, for example, a unique requirement namely for the Internet, it is necessary to enter information about advertising into a special advertising accounting system, therefore it is relevant to highlight the main features when placing advertising on the Internet, their correlation with the requirements of the law, including taking into account the position of the antimonopoly authority on compliance with mandatory requirements. Results: typical mistakes made by market participants when placing advertising on the Internet and the reasons for the mistakes were identified based on an analysis of the practice of monitoring compliance with requirements for advertising labeling.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatyana Evgenievna Nikitina, Federal Antimonopoly Service, Moscow State Law University named after O.E. Kutafina

Head of the Advertising and Unfair Competition Control Department of the Federal Antimonopoly Service of Russia, teacher.

Andrey Vladimirovich Logoshin, Federal Antimonopoly Service

Deputy Head of the Advertising and Unfair Competition Control Department of the FAS Russia

References

1. Баранова М.В. Ненадлежащая реклама в современной России: правовые проблемы подготовки и реализации результатов экспертизы // Юридическая техника, 2022, no. 16, с. 76-82.
2. Голубова Н.Я. Особенности правового регулирования рекламы в сети Интернет в Российской Федерации // Мировая наука, 2020, no. 12 (45), с. 71-104.
3. Гоняева Ю.А. Нарушение законодательства о рекламе и ответственность за ненадлежащую рекламу // Интернаука, 2021, no. 26 (202), с. 53-56.
4. Ершова А.А., Малыгина Ю.А. Ненадлежащая реклама как одна из форм недобросовестной конкуренции // Академическая публицистика, 2022, no. 5-1, с. 273-277.
5. Каменский М.А. Прослеживаемость Интернет-рекламы как условие борьбы с нарушениями авторских и смежных прав при ее создании и распространении // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки, 2022, no. 12, с. 160-162.
6. Кашеваров А.Б. Аспекты недобросовестной конкуренции на рынке банковских услуг // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 175-190.
7. Кашеваров А.Б., Никитина Т.Е. Актуальные вопросы выявления нарушений Федерального закона «О рекламе» в части рекламы лекарственных препаратов // Современная экономика: проблемы и решения, 2021, no. 5 (137), с. 68-75.
8. Коробейникова Л.С., Уточкина Л.А. Актуальные аспекты формирования рекламной грамотности потребителей рекламы // Современная экономика: проблемы и решения, 2023, no. 4, с. 33-44.
9. Никитина Т.Е. Проблемы правового регулирования отношений, связанных с рекламой в сети интернет // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА), 2017, no. 9 (37), с. 81-92.
10. Никитина Т.Е. Специальные требования к распространению рекламы в сети Интернет // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 35-40.
11. Тюряев Р.Х. Проблемы правового регулирования product placement в Российской Федерации // Вопросы науки и образования, 2018, no. 15 (27), с. 85-89.
12. Цыганок В.О. Особенности правового регулирования рекламы в сети "Интернет" в Российской Федерации // International Law Journal, 2021, Т. 4, no. 4, с. 20-25
Published
2024-06-06
How to Cite
Nikitina, T. E., & Logoshin, A. V. (2024). Current issues in the application of legislation in the distribution of advertising on the Internet. Modern Economics: Problems and Solutions, 7, 95-104. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2024/7/95-104
Section
Marketing