Non-profit organization as a subject prohibition of unfair competition: enforcement issues
Abstract
Importance: non-profit organization in the system of unfair competition, issues of law enforcement. Purpose: analysis of non-profit organizations as a subject of the ban on unfair competition by studying the law enforcement practices of various government bodies. Research design: issues of applying the requirements of antimonopoly legislation to non-profit organizations are related both to the specified regulatory restriction and to the specifics and scale of the permitted business of most of them: the emergence of a dominant position in any product market or involvement in anti-competitive agreements is unlikely due to the obviously insignificant market share of such players. Results: the effectiveness of the institution of unfair competition in relation to market practices, which are implemented in formal compliance with the law, but in essence represent a departure from the limits of the exercise of subjective law, has been revealed. The provisions of the Law «On Protection of Competition», taking into account the developed law enforcement practice, make it possible to prove the real will of business entities and the economic orientation of the actions of a non-profit organization, identify the «ultimate beneficiary» of unjustified advantages and restore the balance of interests in the market.
Downloads
References
2. Гвоздева О.М. Конституционное право на предпринимательскую деятельность в современной России: теоретический аспект // Конкурентное право, 2014, no. 4, c. 5-8.
3. Городов О.А. Понятие и общая характеристика недобросовестной конкуренции // Силовая конкуренция, 2009, no. 6 (18), с. 15-25.
4. Епишкин Д.С., Коломиец Т.Д. Конкурентное поведение. Закономерность глобального развития человечества. Москва, Экономика, 2013. 143 с.
5. Книга Е.В. Субъекты предпринимательской деятельности в конкурентной среде: анализ соотношения законодательных дефиниций // Вестник Прикамского социального института, 2020, no. 3 (87), c. 30.
6. Мальцев О.В. Недобросовестная конкуренция в законодательстве России и Евросоюза // Вестник Прикамского социального института, 2022, no. 2 (92).
7. Пономарева Т.
Дискредитация как инструмент в конкурентной борьбе // Новая бухгалтерия, 2017, no. 8. 8. Рыженков А. О соотношении гражданского и антимонопольного законодательства в России // Конкуренция и право, 2015, no. 4, c. 27-31.
9. Сидельников М.А. Содержание конституционного права на конкуренцию // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, 2020, no. 7 (21), c. 143-146.
10. Тенишев А.П., Великанов А.П. Роль ассоциаций в антиконкурентных соглашениях: анализ практик антиконкурентного поведения и особенностей их пресечения // Конкурентное право, 2016, no. 2, c. 33-37.
11. Тотьев К.Ю. Конкурентное право (правовое регулирование деятельности субъектов конкуренции и монополий). Москва, РДЛ, 2003. 480 с.
12. Трубинова Е.И. Право на конкуренцию как предмет актов недобросовестной конкуренции // Вестник Пермского университета. Юридические науки, 2015, no. 2 (28).
13. Якимова Е.М. Конституционные права в сфере предпринимательской деятельности и особенности их субъектовносителей // Актуальные проблемы российского права, 2019, no.1 (98), c.69-70.