Relationship of budget legislation with the legislation of the Russian Federation on the contract system
Abstract
Importance: budget legislation and legislation on the contract system in the Russian Federation. Purpose: study of the Budget Code of the Russian Federation and the Federal Law of April 5, 2013 № 44-FZ «On the contract system in the field of procurement of goods, works, services to meet state and municipal needs» in interrelation. Research design: To more effectively perform functions and tasks, states need to attract funds for the purchase of goods, works and services. For these purposes, there is a special mechanism for conducting procurement for government needs – the contract system. This area often becomes the object of attention not only of scientists and practitioners, but also of the general public, journalists, and politicians, since a significant part of budgets is spent through the conclusion of state and municipal contracts: according to the Russian Ministry of Finance, in the nine months of 2023, 2 were concluded. 4 million contracts worth 8.5 trillion rubles, which is 12% and 11% more than the same figure for 2022, respectively. Results: a study was conducted of the peculiarities of the functioning of the contract system within the framework of financial (budgetary) legal relations, and also the mechanism for exercising financial control in the field of procurement of goods, works, and services was studied.
Downloads
References
2. Васянина Е.Л. Межотраслевые конструкции в механизме регулирования финансовой деятельности // Финансовое право, 2019, no. 2, c. 8-11.
3. Гладкова В., Понкратова М. Алгоритм реализации финансового контроля в сфере государственных и муниципальных закупок в современных условиях // Самоуправление, 2015, no. 6, c. 11-14.
4. Дембилов О.Э. Роль системы государственных закупок в совершенствовании государственного финансового контроля в России // Вестник Московского университета. Серия 26: Государственный аудит, 2015, no. 2, c. 11-13.
5. Ендовицкий Д.А., Канина Л.К. Субъекты государственного финансового контроля в сфере закупок // Финансовый вестник, 2016, no. 2 (33), c. 96-100.
6. Жемчужников А.А. Государственный финансовый контроль в сфере государственных закупок как основная форма контроля над целевым расходованием бюджетных средств: субъекты и их компетенция // Вестник Волгоградской академии МВД России, 2016, no. 2 (37), c. 29-33.
7. Истомина Е.А. Финансовый контроль государственных закупок в России // Вестник Челябинского государственного университета, 2017, no. 5 (401), c. 82-89.
8. Краснова И.А. Субъекты осуществления государственного (муниципального) финансового контроля в сфере закупок // Методы науки, 2016, no. 1 (1), c. 48-50.
9. Медведева Н.Г. К вопросу о теории и практике государственного контроля за госзакупками // Символ науки, 2015, no. 7, c. 94-98.
10. Петрова И.В. Финансовые инструменты и бюджетный мониторинг: гармонизация публичных и частных интересов в условиях цифровизации экономики // Вестник Университета имени О.Е. Кутафина (МГЮА), 2020, no. 9, c. 129-137.
11. Поветкина Н.А. О формировании концептуальных основ рискориентированного подхода в финансовобюджетном контроле // Финансовое право, 2015, no. 12, c. 15-17.
12. Прошунин М.М. К вопросу о правовой сущности бюджетного мониторинга // Финансовое право, 2020, no. 4, c. 29- 32.