Market research trends
Abstract
Importance: the subject of research is the study of current directions and methods of marketing research used in modern contexts, driven by the evolution of digital technologies. Purpose: the study is to explore the current trends and changes in the field of data collection and marketing research, as well as to identify contemporary methods and tools that can enhance the efficiency of this process. Research design: when preparing the article, a comprehensive review of works by both domestic and foreign authors on the topic of the study was conducted as well as an analysis of the current state and modern approaches in the field of marketing research was carried out. To highlight the main trends in the development of marketing research methods and tools, reports and data from foreign and Russian research companies were used including an overview of the opinions of industry experts. Results: the main results of the study involve identifying key trends in organizing data collection and conducting marketing research in the context of their impact on modern marketing practices. The study undertook a review, presented the systematization of modern marketing research tools, and formulated recommendations for their application.
Downloads
References
2. Белова Н.Н., Гончарова, И.В. Трансформация стратегии маркетинга на основе применения технологий искусственного интеллекта // Современная экономика: проблемы и решения, 2024, no. 6, c. 120-132.
3. Гончарова И.В. Создание ценности для потребителей и бизнеса в условиях развития экосистем // Современная экономика: проблемы и решения, 2024, no. 1, с. 71-81.
4. Дюжилова О.М., Герасимова А.И. Особенности применения качественных методов в современных маркетинговых исследованиях // Сборник научных трудов III Международной научно-практической конференции «Современное состояние экономических систем: управление, развитие, безопасность»: 20 декабря 2022 г., Тверь. Тверь, Тверской государственный технический университет, 2023, с. 123-129.
5. Роздольская И.В., Кузьминова Ю.В. Динамичность и инновационность маркетинговых исследований: современные тренды и методы // Вестник белгородского университета кооперации, экономики и права, 2015, no. 2, с. 29-36.
6. Скуратов А.Б. Влияние нейросетей на решение маркетинговых и коммуникационных задач: современное состояние проблемы // Russian Economic Bulletin, 2023, no. 5, c. 37-41.
7. Ушакова Д.О. Использование современных технологий и инструментов маркетинговых исследованный при продвижении IT-инноваций // Научный альманах ассоциации France-Kazakhstan, 2023, no. 2, с. 304-316.
8. Фатхутдинов Ш.Ф. Современные тенденции и инновационные методы в маркетинговых исследованиях: учебное пособие. Изд-во НИЦ Инфра-М, 2023. 231 с.
9. Цифровая экономика, исследование ее содержания и направлений развития: монография / под ред. И.Т. Корогодина. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2020. 216 с.
10. Lee K. & Gao J. AI-Powered Personalization in E-commerce: Impacts on Consumer Engagement and Loyalty // Marketing Science, 2024, no. 43 (1), pp. 89- 105.
11. Ricardo Ramos, Paulo Rita, Celeste Vong. Mapping research in marketing: trends, influential papers and agenda for future research // Spanish Journal of Marketing, March 2024, pp. 187-206.
12. Smith R.J. & Turner A. (2022). Consumer Trust in Online Marketing: A Comprehensive Review and Future Directions // Journal of Marketing Research, 2022, no. 59(2), pp. 215-235.