Innovative technologies in expanding the range of trade services
Abstract
Importance: analysis of the development of innovative technologies in the retail sector of the Russian Federation. The article examines the essence and problems of innovation, which allows us to assess the current state of retail trade in Russia and identify key areas for development. Purpose: objective: to determine the role and importance of innovative technologies in expanding the range of retail services in the Russian Federation. Research design: the research is based on a comprehensive and systematic approach, including methods of analysis, synthesis, and logical reasoning. The theoretical part uses the work of leading Russian and foreign experts in the field of innovative technologies and their impact on retail trade. The empirical part includes an analysis of Rosstat statistics and examples of innovation implementation in large Russian retail chains. Results: the introduction of innovative technologies in retail significantly increases the efficiency of business processes, improves the quality of customer service and creates sustainable competitive advantages. Because today, advanced technological solutions not only optimize internal operations such as inventory management, logistics and accounting, but also provide a more personalized approach to each client. Therefore, the main directions of future development include digitalization, automation and the creation of ecosystems that will determine the competitiveness of retail enterprises in the coming years.
Downloads
References
2. Блондо Э. Инновации в розничной торговле // Бизнес-журнал, 2005, no. 4, с. 48-51.
3. Денисова Н.И. Успешные технологии продаж на основе инноваций // Сфера услуг: инновации и качество, 2017, no. 31, с. 1-14.
4. Кожевникова С.Ю., Нотченко В.В., Акульшина В.В. Инновации как драйвер развития традиционного и электронного торгового бизнеса // Актуальные вопросы развития экономики и управления, 2020, с. 130-138.
5. Кондратенко И.С., Кондратенко О.А. Проблемы терминологического подхода к понятию инноваций // Приоритетные направления инновационной деятельности в промышленности, 2020, с. 100.
6. Кузнецова Д.А. Обзор инноваций в современной торговле // Поколение будущего: взгляд молодых ученых 2022: сборник научных статей 11-й Международной молодежной научной конференции. Курск, Юго-Западный государственный университет, 2022, т. 1, с. 260-261.
7. Курочкина А.А., Бикезина Т.В., Лукина О.В. Управление инновациями в розничных торговых сетях // Наука и бизнес: пути развития, 2021, no. 4, с. 162.
8. Макарова Л.М., Гатиятулин Ш.Н. Особенности типологий инноваций // Форум. Серия: Гуманитарные и экономические науки, 2020, no. 3, с. 35.
9. Михеев А.Е. МИС как бизнес-платформа цифровой экосистемы медицинской помощи // Менеджер здравоохранения, 2022, no. S1, с. 11.
10. Сагань А.О., Бабанов В.Н. Совершенствование инновационной деятельности в торговых сетях // Современные научные исследования и инновации, 2017, no. 2 [Электронный ресурс]. Доступно: https://web.snauka. ru/issues/2017/02/77891 (дата обращения: 04.09.2024).
11. Семенчук А.В. Инновации в розничной торговле: теоретические аспекты и направления развития // Вести Института предпринимательской деятельности, 2022, т. 27, no. 2, с. 100-105.
12. Слимак А.О. Инновации как элемент экономического развития // Современные достижения молодёжной науки 2020: сборник статей III Международного научно-исследовательского конкурса. Петрозаводск, Международный центр научного партнерства «Новая Наука», 2020, с. 76-79.
13. Ткачук А.Е. Классификация инноваций в сфере торговли и оказания услуг по управлению ресурсами // Всероссийская конференция молодых исследователей с международным участием «Социально-гуманитарные проблемы образования и профессиональной самореализации» (Социальный инженер-2020): сборник материалов Всероссийской конференции молодых исследователей с международным участием, Москва, ч. 5. Москва, ФГБОУ ВО «Российский государственный университет имени А.Н. Косыгина (Технологии. Дизайн. Искусство)», 2020, с. 162-167.
14. Шарф А.А. Инновации в торговле: основные проблемы и пути их решения // Проблемы современной экономики: материалы II Междунар. науч. конф. Челябинск, Два комсомольца, 2012, с. 31-33.