A three-component approach, as an extension of the possibilities of mediation in business

  • Natalia Sergeevna Sushkova Voronezh State University
  • Vitaly Anatolevich Kirilov Central branch of the federal state budgetary educational institution of higher education «Russian state university of justice»
Keywords: mediation, mediation approach, mediation clause, smart business process, paragnomenic view, consensusologist, parity relations, customized approach

Abstract

Importance: Adaptation of the techniques of the “classical” mediation procedure to the management of conflict business processes allows us to talk about a new approach that significantly expands traditional ideas about mediation. Purpose: to determine the components of an expanded approach to the use of mediation techniques for managing business processes, to describe the content of the components, to formulate the relevance and conceptual apparatus. Research design: the use of a three-component approach to the mediation procedure allows the use of mediation techniques not only in disputes outside the organization, but also in its current activities. Determining the structure and components of this approach will lead to a completely new format for doing business, allowing work to be structured in a conflict-free environment, which in turn will affect the emotional state of the team and financial performance. Results: the use of mediation as an economic tool allows the company to achieve more effective results, contributing to an increase in the level of corporate culture, preservation of capital and a positive trend in business development as a whole. The authors highlight a new approach to the mediation procedure, propose its three-component composition, define the role of a customized approach, describe industry aspects, including an unconventional paragnomenistic view, and propose a new position in the company - a consensusologist with mediator skills and expanded functional responsibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Sergeevna Sushkova , Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ), Assoc. Prof

Vitaly Anatolevich Kirilov, Central branch of the federal state budgetary educational institution of higher education «Russian state university of justice»

Cand. Sci. (Med), Assoc. Prof.

References

1. Баишева З.В. Медиация как форма юридической коммуникации / З.В. Баишева, О.А. Безземельная // Вестник Уфимского юридического института МВД России, 2023, no. 2 (100), c. 131-136.
2. Джон Джестон Йохан Нелис. Управление бизнес-процессами. Практическое руководство по успешной реализации проектов. Пер. с англ.: Альпина Паблишер. Москва, 2012.
3. Караваева Н.М. Информация как фактор производства и ее влияние на современную экономику // Прогнозирование инновационного развития национальной экономики в рамках рационального природопользования: Материалы I Всероссийской с международным участием научно-практической конференции, Пермь, 16 января 2023 года. Пермь, Пермский государственный национальный исследовательский университет, 2023, c. 51-58.
4. Меркульев М.Ю. Живые организации? Применение теории функциональных систем в практиках развития бизнеса / М.Ю. Меркульев, Т.А. Меркульева, Д.А. Шаменков // Методология современной психологии, 2024, no. 22, c. 250- 258.
5. Нарышкина С.Ю. История и развитие института примирительных процедур в России // Genesis: исторические исследования, 2023, no. 5, c. 30-43.
6. Панфилова П.М. Коммерческая медиация как внесудебный способ защиты прав и законных интересов предпринимателей // Правовой альманах, 2023, no. 3 (25), c. 34-42.
7. Помаскина А.С. Характеристика принципов медиации // Научный Лидер, 2022, no. 42 (87), c. 86-88.
8. Сушкова Н.С., Кирилов В.А., Васильченко П.С. Разработка информационной системы как инструмент повышения качества медицинских и туристических услуг // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 8, c. 41-59.
9. Федоткина С.А. Лучшие практики применения телемедицинских технологий в Российской Федерации и за рубежом / С.А. Федоткина, А.Х. Ахминеева, М.Г. Карайланов // Siberian Journal of Life Sciences and Agriculture, 2023, т. 15, no. 3, c. 295-312.
10. Федоткина С.А. Формирование самосохранительного поведения студенческой молодёжи как основа популяционной стратегии / С.А. Федоткина, М.Г. Карайланов // Мировые тенденции и перспективы развития науки в эпоху перемен: от теории к практике : Материалы I Международной научно-практической конференции, Ростов-на-Дону, 30 января 2023 года. Ростов-на-Дону, Общество с ограниченной ответственностью «Издательство «Манускрипт», 2023, c. 144-146.
11. Яковлев А.Г. Использование интеллект-карт в обучении врачей медикопрофилактического профиля / А.Г. Яковлев, Н.В. Зрянина, М.Г. Карайланов // Вестник Российской Военно-медицинской академии, 2017, no. 3 (59), c. 243-248.
12. Gžibovskis V. The concept of Mediation and basic principles of Mediation // INDIVIDUAL. SOCIETY. STATE. Proceedings of the International Student and Teacher Scientific and Practical Conference, 2023, pp. 151-157.
Published
2024-12-18
How to Cite
Sushkova , N. S., & Kirilov, V. A. (2024). A three-component approach, as an extension of the possibilities of mediation in business. Modern Economics: Problems and Solutions, 11, 161-174. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2024/11/161-174
Section
Management