Modeling of a company’s financial results in the retail sector including E-Commerce
Abstract
Importance: а systematic investigation of the financial repercussions resulting from the expansion of online sales within the framework of a large company is necessitated by the need to transition from extensive growth models to economies of scale predicated on digital revenue generation mechanisms. The transformation of distribution channels and consumer behavior necessitates that businesses promptly reassess the principles of cost allocation, turnover management, and strategic planning methodologies. Retailers actively developing e-commerce confront the asymmetric effects of e-commerce on profitability, liquidity, and return on investment metrics, thereby requiring the adaptation of traditional financial models. Purpose: The aim of the research is to develop a model of financial results by identifying quantitative and qualitative changes in the business’s financial outcomes under the influence of digitalization of trading activities in a real retail company. Research design: the concept of e-commerce is considered, factors affecting financial results are presented, unit-economics metrics are introduced, and methods for modeling financial results considering the development of e-commerce are provided. Results: the study’s novelty is in the formalized interpretation of the impact of online sales on the company’s financial results, as seen through the lens of unit economic metrics and their adaptation to the specifics of multiformat retail. A novel financial forecasting model has been created as a unified calculation field that integrates behavioral monetization metrics of the customer base and operating profit indicators.
Downloads
References
2. Латникова А.Р. Исследование основных методов маркетинга и продвижения, используемых в e-commerce. Галактика науки-2023 // Всероссийская научно-практическая конференция с международным участием. Краснодар, Кубанский государственный университет, 2023, с. 15-20.
3. Никишин И.С., Миролюбова А.А. Сравнительная оценка оффлайн-торговли и онлайн-коммерции // Сборник научных трудов вузов России «Проблемы экономики, финансов и управления производством», 2024, no. 54, с. 120-123.
4. Никулина О.В. Стратегическое управление как элемент системы менеджмента организации. Управление предприятиями и организациями // Проблемы и решения: AUS PUBLISHERS, 2021, с. 14-21.
5. Почекутов М.П., Полякова В.В. Специфика анализа финансовых и нефинансовых показателей деятельности в отрасли e-commerce // Экономика и предпринимательство, 2022, no. 11 (148), с. 709-712.
6. Просвирякова И.В. Анализ финансовых показателей компаний розничной торговли. XXXIV международные Плехановские чтения // Сборник статей аспирантов и молодых ученых на английском языке, Moscow, 2021, с. 88-92.
7. Рахман Д.Р. Понятие и сущность эффективности деятельности предприятия, характерные черты эффективной организации. Финансовая архитектоника и перспективы развития глобальной финансовой системы // Сборник материалов XI Научно-практической конференции с международным участием, Симферополь, 2023, с. 93-95.
8. Селиверстова А.С. модели электронного бизнеса. Актуальные тренды в экономике и финансах // Материалы всероссийской научно-практической конференции. Омск, Омский филиал финансового университета при Правительстве РФ, 2022, с. 240-244.
9. Степанова А.О. Особенности оценки и анализа бизнеса e-commerce. Актуальные исследования экономики и финансов региона // Материалы межвузовской научно-практической конференции магистрантов. Омск, Финансовый университет при Правительстве РФ, 2023, с. 281-284.
10. Сухорукова К.Е. Анализ финансовой устойчивости как составляющая финансового анализа предприятия // Вестник студенческого научного общества ГОУ ВПО «Донецкий национальный университет», 2022, т. 3, no. 14, с. 192-197.
11. Ткачева М.В., Павленко А.В. Роль анализа финансовых результатов в общей системе финансового анализа. Актуальные проблемы учета, экономического анализа и финансово-хозяйственного контроля деятельности организации // Материалы X Международной научно-практической конференции, Воронеж, 2023, с. 215-218.
12. Шендо М.В., Свиридова Е.В., Карлина Е.П. Формирование денежных потоков рынка онлайн-торговли в современных условиях// Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Экономика, 2022, no. 4, с. 51-58.





