Information support for analysis of the market environment of an economic entity

  • Larisa Sergeevna Korobeinikova Воронежский государственный университет
  • Diana Yuryevna Smolevskaya Voronezh State University
Keywords: market environment, information and analytical support, classification of information, external information

Abstract

Importance: to ensure effective management of the market potential of an economic entity, the analytical process of forming the information bases for making informed management decisions aimed at strengthening the market position of the entity in the functioning market and implementing control functions for their execution is of great importance. Economic analysis helps to identify the strengths and weaknesses of doing business, group external factors that affect the organization’s activities and its competitiveness. A systems approach to forming an information base for market environment analysis involves studying information flows in all areas of an economic entity’s environment, including components of the macroeconomic, microeconomic and competitive levels of the environment. Purpose: to develop a classification of sources of information support for analyzing an economic entity’s market environment based on a systems approach, to formulate uniform requirements for the qualitative characteristics of information used in analyzing an economic entity’s market environment, which will improve the technical and organizational level of production and external conditions of the economic entity’s functioning. Research design: the classification features of information support for economic analysis traditionally identified in the economic literature require supplementing with features that take into account the level of information generation for making management decisions, the duration of the analyzed period, areas of information use and areas of analytical work. Proposals for improving existing classifications are of great importance at the stage of forming information support for market environment analysis. Results: before using information, it is necessary to check its qualitative characteristics: accuracy, relevance, completeness, objectivity, accessibility, relevance, comparability. The article considers possible ways of checking the qualitative parameters of information (justification of the period of formation, the possibility of comparing and contrasting data from several information sources), which will improve the accuracy and reliability of conclusions and recommendations based on the results of analytical work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larisa Sergeevna Korobeinikova, Воронежский государственный университет

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

Diana Yuryevna Smolevskaya , Voronezh State University

M. D.

References

1. Абидарова А.А. Виды источников информации и меры повышения информационной безопасности // Известия ТулГУ. Технические науки, 2021, no. 5, с. 213-220.
2. Бобрышев А.Н. Формирование бизнес-модели экономического субъекта в условиях кризисных процессов в экономике как способ повышения его конкурентоспособности // Актуальные вопросы развития конкурентной политики, совершенствования правоприменительной практики пресечения недобросовестной конкуренции и ненадлежащей рекламы: материалы VII Междунар. научн.-практ. конф. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2017, с. 8-12.
3. Габдуллина Г.К. Информационное обеспечение экономического анализа деятельности корпораций и критерии ее оценки / Г.К. Габдуллина, В.К. Аюпова, С.В. Хусаинова // Журнал прикладных исследований, 2022, no. 6-3, c. 258-265.
4. Ендовицкий Д.А. Организационные этапы экономического анализа экспертной деятельности в условиях конкурентной среды / Д.А. Ендовицкий, С.А. Подлесных // Современная экономика: проблемы и решения, 2023, no. 4, c. 58- 70
5. Колетвинов Д.С. Обзор научных методов сбора и обработки информации / Д.С. Колетвинов, А.А. Мельникова, К.В. Борзилов // Молодой ученый, 2020, no. 3 (293), c. 157-159.
6. Коробейникова Л.С. Анализ рыночного окружения организаций здравоохранения / Л.С. Коробейникова, А.И. Гущина // Современная экономика : проблемы и решения, 2021, no. 11 (143), c. 65-75.
7. Коробейникова Л.С., Попов М.И. Эффективность деятельности в системе оценки конкурентных преимуществ хозяйствующего субъекта // Актуальные вопросы развития конкурентной политики, совершенствования правоприменительной практики пресечения недобросовестной конкуренции и ненадлежащей рекламы: материалы VI Междунар. научн.-практ. конф. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2016, с. 74-46.
8. Полухина И.В. Классификация и анализ информационных источников оценки конкурентоспособности организации / И.В. Полухина, М.С. Хоц // 122 СОВРЕМЕННАЯ ЭКОНОМИКА: ПРОБЛЕМЫ И РЕШЕНИЯ Материалы IX Международной научнопрактической конференции «Актуальные проблемы учета, экономического анализа и финансово-хозяйственного контроля деятельности организации»; в 2-х частях; [под ред. Д.А. Ендовицкого, Н.Г. Сапожниковой, Т.Н. Панковой]. Часть II. Воронеж, ВГУ, 2022, c. 119-124.
9. Полухина И.В. Финансовая устойчивость как гарант конкурентоспособности организации // Современная экономика: проблемы и решения, 2017, no. 3 (87), с. 81-98.
10. Полухина И.В. Экономический анализ резервов повышения конкурентной устойчивости и эффективности деятельности коммерческой организации // Современная экономика: проблемы и решения, 2019, no. 4, c. 98-119
11. Соколова Е.И. Аналитические возможности бухгалтерской отчетности // Статья в сборнике трудов LIII International correspondence scientific and practical conference «International scientific review of the problems and prospects of modern science and education», Boston, (23–24 декабря 2018 года). Problems of science. 2018, с. 48-52.
12. Учет, анализ и контроль в корпорациях: монография / [под ред. Д.А. Ендовицкого]; Воронежский государственный университет. Воронеж, Издательский дом ВГУ, 2018. 332 с.
Published
2025-08-08
How to Cite
Korobeinikova, L. S., & Smolevskaya , D. Y. (2025). Information support for analysis of the market environment of an economic entity. Modern Economics: Problems and Solutions, 7, 114-124. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2025/7/114-124
Section
Accounting, Audit and Economical Statistics