Knowledge as a strategic resource of an organization
Abstract
Importance: the subject of this study is the individual essential features of knowledge as a production resource of organizations, namely those that prove its strategic nature. Purpose: proof of the strategic nature of knowledge as a resource for its subsequent correct management. Research design: strategic decisions are typically more important for companies than tactical ones due to their greater scale, importance, and duration of implementation. This consideration is one of the reasons for clearly defining the scope of strategic decisions and devoting greater information and expertise resources to their adoption and justification. In this article, knowledge management is included in the field of strategic management. Results: a definition of knowledge management strategy is provided, along with its boundaries, scope, and scope of application. Key characteristics of cumulative organizational knowledge are identified and deciphered. The conditions for classifying a production resource as a strategic management resource are defined-scale of distribution and impact on achieving strategic goals, economic value, uniqueness, and shelf life. The presence of all these characteristics in organizational knowledge as a resource is demonstrated. Therefore, the development and replenishment of organizational knowledge in any company is particularly important, requiring attention, investment, and competent management.
Downloads
References
2. Гурова Е.В. Обучение сотрудников: современный взгляд на проблемы освоения новых навыков и компетенций // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России, 2024, Т. 13, no. 1, c. 33-38.
3. Дементьев М.Ю., Ольховая Г.В. Управление персоналом и управление человеческими ресурсами // Инновационная парадигма экономических механизмов хозяйствования. Сборник научных трудов IX Международной научно-практической конференции. Симферополь, 2024, c. 237-241.
4. Етонди Ж.Д. Эффективное управление человеческими ресурсами в рамках проектного управления: стратегии и методы // Тенденции развития науки и образования, 2024, no. 110-5, c. 201-204.
5. Зудин А.Б., Гурцкой Л.Д., Ананченкова П.И. Концепция “управление знаниями” в системе современного менеджмента // Здоровье мегаполиса, 2023, no. 1, с. 98-104.
6. Кандрокова М.М., Галачиева С.В., Яндиева Л.Х., Шаваева Э.В., Дзгоев Б.А. Модели формирования интеллектуального капитала экономических систем на основе теории создания организационного знания // Экономические науки, 2022, no. 216, c. 208-212.
7. Мелехина П.Ю., Дмитриев А.Г. Управление знаниями в системе инновационного развития коммерческих организаций и органов исполнительной власти // Экономика: вчера, сегодня, завтра, 2021, Т. 11, no. 3-1, c. 345-354.
8. Сабетова Т.В. Группировка, развитие и параметры для оценки индивидуальных компетенций // Инновационные доминанты социально-трудовой сферы: экономика и управление. Материалы ежегодной международной научно-практической конференции по проблемам социально-трудовых отношений (21 заседание). Воронеж, 2021, c. 229-233.
9. Сабетова Т.В. Управление инновационными процессами в условиях экономики знаний // Современное состояние и организационно-экономические проблемы развития АПК. Материалы национальной научно-практической конференции, посвященной 70-летию кафедры экономики АПК экономического факультета Воронежского государственного аграрного университета имени императора Петра I. Воронеж, 2023, c. 52-55.
10. Фучеджи А.И. Человеческий и социальный капитал в концепции стратегического управления человеческими ресурсами организации // Экономика: вчера, сегодня, завтра, 2024, Т. 14, no. 1-1, c. 370-379.
11. Lyu H., Zhou Z., Zhang Z. Measuring Knowledge Management Performance in Organizations: An Integrative Framework of Balanced Scorecard and Fuzzy Evaluation. Information, 2016; 7:29.
12. Nonaka I., Takeuchi H. The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press; New York, NY, USA, 1995.





