Use of geographic Information Systems in the Professional Training of University Students Studying Environmental and Geographical Specialties
Abstract
The purpose is the methodological development of a task in the ArcGIS program based on regional scientifi c fi eld material that contributes to the formation of GIS competencies among university students studying environmental and geographical specialties. Materials and methods. The materials for developing the assignment were the author’s data from fi eld scientifi c research conducted in 2016 on the Rybachy and Sredny peninsulas of the Murmansk region, during which cenopopulations of rare plant species were identifi ed. The algorithm for completing the task is based on GIS modeling methods of the study area and geoanalysis in order to determine the mesoclimate of the growing areas of the identifi ed cenopopulations. The testing was carried out on the basis of the Murmansk Arctic State University in a group of environmental students. To assess the success of completing the task, the scoring method was used. Results and discussion. The range of GIS tasks solved during the task includes the GIS operations most in demand by regional employers. The implementation algorithm is accompanied by recommendations for analyzing the resulting map and the factors infl uencing the formation of the mesoclimate. It was revealed that students relatively easily master the program interface and simple operations; it is more diffi cult to master the transformation of geoimages and selecting the degree of transparency of layers for their correct refl ection in the overlay. Conclusions. Completing the task contributes to the development of GIS competencies. The fi nal average score ranges from 85 to 94.
Downloads
References
2. Атлас Мурманской области. – URL: https://kolamap. ru/img/1971/1971.html (дата обращения: 10.08.2023). – Текст: электронный.
3. Беляков О. И. Учебный курс «Геоинформационные системы»: актуализация содержания // Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В. Г. Белинского. Серия: Естественные науки, 2012, № 29, с. 301-304.
4. Гайнанова Р. И., Меньшакова М. Ю. Ценопопуляции горечавки золотистой (Gentianellaaurea (L.) H. Smith) на территории природного парка «Полуострова Рыбачий и Средний» // Естественные науки, 2017, № 4 (61), с. 27-31.
5. Гайнанова Р. И., Меньшакова М. Ю. Ценопопуляции родиолы розовой на территории природного парка «Полуостров Рыбачий и Средний» // Естественные и технические науки, 2016, № 11 (101), с. 46-49.
6. Гайнанова Р. И., Меньшакова М. Ю. Разработка базы данных о состоянии популяций редких видов растений природного парка «Полуострова Рыбачий и Средний» // Материалы региональной научно-практической конференции «Путь в науку», 2018, с. 102-105.
7. Гайнанова Р. И., Меньшакова М. Ю. Разработка электронного кадастра редких видов растений природного парка «Полуострова Рыбачий и Средний» //Сборник материалов международного симпозиума «Территориальная охрана природы: от теории к практике», 2020, с. 23-27.
8. Денисов В. В., Митина Е. Г., Светлова М. В. Особенности подготовки специалистов в области регионального природопользования (на примере приморского региона) // Самарский научный вестник, 2018, т. 7, № 1 (22), с. 251-255.
9. Епринцев С. А. ГИС-технологии: основы работы с программным пакетом ArcGIS 10.2: учебное пособие для вузов. Воронеж: Цифровая полиграфия, 2015. 63 с.
10. Лебедев С. В., Нестеров Е. М. Пространственное ГИС-моделирование геоэкологических объектов в ArcGIS: учебник. Санкт-Петербург: РГПУ им. А. И. Герцена, 2018. 260 с.
11. Марков Д. С., Гинко В. И., Малыгин А. Д. Развитие геоинформационных компетенций у студентов, обучающихся по образовательной программе «История; География» по направлению подготовки 44.03.05 Педагогическое образование // Самарский научный вестник, 2022, т. 11, № 1, с. 307-313.
12. Меньшакова М. Ю., Гайнанова Р. И., Поторочин Е. О. Распространение редких видов растений на территории природного парка ««Полуострова Рыбачий и Средний» (Мурманская область) // Вестник Воронежского университета.
Серия: География. Геоэкология, 2022, № 2, с.71-77.
13. Сафуанов Р. М., Лехмус М. Ю., Колганов Е. А. Цифровизация системы образования // Вестник УГНТУ. Наука, образование, экономика. Серия экономика, 2019, № 2 (28), с. 108-113.
14. Слива Е. А. Использование контекстного подхода при обучении базовым геоинформационным технологиям бакалавров непрофильного геоинформационного образования: автореф. дис.кандидата пед. наук. Нижневартовск, 2018. 23 с.
15. Сочетание академической и прикладной направленности в методологии дисциплины обучения «Геоинформационные системы» / Б. П.Питерский, А. И.Яшин, М. А. Щиголева, Т. Р. Богданов // Материалы XXVI международной научно-методической конференции «Современное образование: содержание, технологии, качество», 2020, с. 219-222.
16. Федорян А. В. Применение технологии геоинформационных систем в природообустройстве и водопользовании.
Москва: Директ-Медиа, 2022. 192 с.
17. Шихов А. Н., Черепанова Е. С., Пьянков С. В. Геоинформационные системы: методы пространственного анализа: учебное пособие. Пермь: Издательство Пермского государственного национального исследовательского университета, 2017. 88 с.









