Current issues of distribution of advertising on the internet

  • Olga M. Kupryushina Voronezh State University
  • Artyom A. Romanov Voronezh State University
Keywords: advertising, Internet, Federal Antimonopoly Service, Roskomnadzor, advertising data operator, product, service

Abstract

Importance: regulatory framework for the distribution of advertising on the Internet as a tool for tracking advertising activities. Purpose: critical analysis of the provisions of regulatory legal acts to identify key features of the regulation of advertising activities on the Internet. Research design: at present, advertising activity is becoming less and less associated with physical media – printed newspapers and magazines, banners, television recordings, etc. Due to the fact that advertising posted on the Internet is extremely unstable and can be repeatedly changed with the actual click of a computer mouse, it is almost impossible to track it, while advertising placed, for example, in magazines can be easily take a picture and it will not be changed. The introduction of a new Article 18.1 in the Federal Law No. 38-FZ «On Advertising», as well as additional regulatory legal acts, entails a number of inconsistencies and misunderstandings, however, it is possible to judge the effectiveness of the introduced norms only after the practice of their application has been developed. Results: the features of changes in the regulatory framework for the implementation of advertising activities are revealed. The main aspects of the procedure for the distribution of advertising on the Internet are considered in detail. An assessment was made of issues arising from the misunderstanding of the changes introduced, which in the future will be minimized by the development of the practice of applying new norms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga M. Kupryushina , Voronezh State University

Cand. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

Artyom A. Romanov , Voronezh State University

stud.

References

Баранова М.В. Ненадлежащая реклама в современной России: правовые проблемы подготовки и реализации результатов экспертизы // Юридическая техника, 2022, no. 16, с. 76-82.

Гоняева Ю.А. Нарушение законодательства о рекламе и ответственность за ненадлежащую рекламу // Интернаука, 2021, no. 26 (202), с. 53-56.

Ершова А.А., Малыгина Ю.А. Ненадлежащая реклама как одна из форм недобросовестной конкуренции // Академическая публицистика, 2022, no. 5-1, с. 273-277.

Кашеваров А.Б., Никитина Т.Е. Актуальные вопросы выявления нарушений Федерального закона «О рекламе» в части рекламы лекарственных препаратов // Современная экономика: проблемы и решения, 2021, no. 5 (137), с. 68-75.

Леготкина С.М. Гражданско-правовая природа ненадлежащей рекламы // Материалы Всероссийской научно-практической конференции «Устойчивое развитие России – 2023». Петрозаводск, 2023, с. 77-81.

Налетов К.И. Основные элементы рекламных правоотношений (предмет, субъекты, права и обязанности, ответственность сторон) // Экономика. Право. Общество, 2023, no. 1 (33), с. 50-57.

Никитина Т.Е. Специальные требования к распространению рекламы в сети «Интернет» // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 33-40.

Пахалеев В.М., Ушаков В.Н., Смирнов А.С. Использование ненадлежащей рекламы как одно из проявлений недобросовестной конкуренции // Материалы Международной научно-практической конференции «Проблемы обеспечения национальной безопасности в постковидный конституционный цикл». Иркутск, 2022, с. 97-104.

Родионова К.С. Совершенствование контроля в сфере рекламы и недобросовестной конкуренции // Самоуправление, 2021, no. 6 (128), с. 467-469.

Сапожникова Н.Г., Уточкина Л.А. Недобросовестная конкуренция: сущность, признаки, формы // Современная экономика: проблемы и решения, 2022, no. 5 (149), с. 41-53.

Тихонова Д.И. Государственный контроль и саморегулирование в области рекламы // Актуальные вопросы юриспруденции, 2023, с. 21-23.

Ткачева М.В., Уточкина Л.А. Проблема недобросовестной конкуренции и способы совершенствования правовых и организационных методов по защите конкуренции // Материалы XI Международной научно-практической конференции «Актуальные вопросы развития конкурентной политики, совершенствования правоприменительной практики пресечения недобросовестной конкуренции и ненадлежащей рекламы». Воронеж, 2021, с. 259-263.

Published
2023-05-22
How to Cite
Kupryushina , O. M., & Romanov , A. A. (2023). Current issues of distribution of advertising on the internet. Modern Economics: Problems and Solutions, 4, 45-57. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2023/4/45-57
Section
Marketing