Factors of stability of functioning of aviation industry enterprises
Abstract
Importance: by analyzing the air transport system of our state, it is
possible, to date, to trace extremely weak positive dynamics in the
design and production of aircraft intended for civilian purposes in the
field of passenger and cargo transportation. At the same time, this type
of transport, taken in comparison with alternative modes of transport
intended for the same strategic goals and operational tasks, can contribute
to the significant development of the economy of the regions and our
state as a whole, ensuring, in turn, the development of related industries.
Purpose: to develop and test the recommendations presented in this study
aimed at improving the state of the aviation industry and improving the
efficiency of the functioning of Russian operators certified to perform
commercial air transportation. Research design: the main direction of the
research process is to reflect the difference between the problems of the
system state and the problems of the implementation of the developed
measures to improve the state of the system under study. State tasks are
aimed at answering what is the state of a phenomenon at a given time,
while process tasks concern changes in phenomena over time. Results: the
author has developed recommendations aimed at ensuring the stability of
the functioning of aviation industry enterprises and domestic operators.
Downloads
References
Костромина Е.В. Авиатранспортный маркетинг: учебник, ИНФРА-М, 2012.
Пашенцев В.Д., Ли Э.Б., Шайдуров И.Г. Развитие малой авиации с учетом межрегиональных и внутрирегиональных проблем // Вызовы современности и стратегия развития общества в условиях новой реальности, 2022, с. 99-107.
Пашенцев В.Д. Рыночное обоснование необходимости развития производства самолетов для малой авиации в Российской Федерации // Современная экономика: проблемы и решения, no. (153) 2022, с. 39-53.
Тихонов А.И. Конкурентная устойчивость компаний авиационной отрасли // Глобальный научный потенциал, 2019, no. 9 (102), с. 130-134.
Игнатова Т.В. Факторный подход к оценке условий развития конкурентной среды на региональном уровне / Т.В. Игнатова, С.П. Кюрджиев, Г.Г. Уварова // Естественно-гуманитарные исследования, 2019, no. 25(3), с. 82-87.
Клочков В.В. Управление инновационным развитием гражданского авиастроения: монография. Москва, ГОУ ВПО МГУЛ, 2009.
Богданова М.В., Приходченко М.К. Анализ состояния и развития авиационной промышленности Российской Федерации // Экономика и бизнес: развитие отраслевого и регионального управления, 2017.
Клочков В.В. CALS-технологии в авиационной промышленности: организационно-экономические аспекты: монография. Москва, изд-во Московского гос. ун-та леса, 2008. 121 с.
Моисеев В.С. Основы теории эффективного применения беспилотных летательных аппаратов: монография. Казань, Редакционно-издательский центр «Школа», 2015. 444 с. (Серия «Современная прикладная математика и информатика»).
Губенко А.В., Смуров М.Ю., Черкашин Д.С. Экономика воздушного транспорта. Санкт-Петербург, Питер, 2009. 288 с. (Серия «Учебник для вузов»).
Лысенко Н.Н. Экономика отрасли: учебное пособие. Южно-Сахалинск, СахГУ, 2020. 282 с.
Брейли, Ричард, Майерс, Стюарт, Аллен, Франклин. Принципы корпоративных финансов. 12-е изд. Т. 1. Пер. с англ. Санкт-Петербург, ООО «Диалектика», 2020. 832 с.