Key trends in the development of retail trade in the Russian Federation, taking into account fluctuations in consumer demand, seasonality and the pandemic
Abstract
Importance: the analysis of key trends in the development of retail trade in the Russian Federation, taking into account the variability of consumer demand, seasonality factors and the impact of the pandemic. The article is likely to cover aspects such as changes in consumer preferences, increases or decreases in demand for certain goods and services, the impact of seasonal fluctuations on trade turnover, and how retailers are responding to challenges created by the COVID-19 pandemic, such as changes in consumer behavior, digitalization of trade, changes in store operating formats and other aspects. Analysis of these factors helps to understand the current state of the retail market in Russia and develop strategies for the successful operation and development of retail companies in the face of change. Purpose: is to determine the key trends in the development of retail trade in the Russian Federation, taking into account fluctuations in consumer demand, seasonality and the pandemic. The results of the study consist in identifying the key directions for the development of retail trade in the Russian Federation using the example of several retailers: PJSC Centertorg, LLC SRT-Voronezh, LLC Centertorg Retail, the Pyaterochka and Magnit chains. Research design: the research was based on the principles of consistency, complexity, efficiency, methods of analysis, synthesis, modeling, and a logical approach. The theoretical basis of the study was the scientific works of leading Russian and foreign experts in the field of studying consumer demand, seasonality and pandemics. Results: the forecast for the development of food retail in Russia in the coming years is determined by several key trends that take into account both current market conditions and long-term changes in consumer behavior. Several areas will play an important role in the evolution of the sector: digitalization and online trading; personalization of offers; sustainable development; development of private brands; technological innovations in stores; focus on health and well-being.
Downloads
References
Ашихина Л.А., Голоктионова Ю.Г., Лисичкина Н.В., Кузина А.В., Шабанова Т.И. Формирование ценовой стратегии предприятия на рынке продовольственных товаров // Вестник ОрелГИЭТ, 2021, no. 2(56), с. 64-68.
Бабкин А.В., Чистякова О.В. Цифровая экономика и ее влияние на конкурентоспособность предпринимательских структур // Российское предпринимательство, 2023, no. 24, с. 4087-4102.
Белова Л.А., Верона Л.И. Современные тренды российской розничной торговли // Естественно-гуманитарные исследования, 2021, no. 33(1), с. 42-46.
Борзаков Д.В., Лапина Д.А. Совершенствование маркетинговой политики ритейлеров: применение инструментов корпоративной социальной ответственности // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Экономика и управление, 2019, no. 4, с. 120-127.
Борисов В.В. Особенности управления инновационной деятельностью на разных стадиях жизненного цикла (на основе модели И. Адизеса) // Инновации в науке, 2023, no. 14-1.
Веремеенко О.С., Суслов Ю.Ю., Волошин А.В. Сущность рынка услуг розничной торговли продовольственными товарами и взаимодействие его участников // Экономика и предпринимательство, 2020, no. 4(117), с. 695-700.
Данилова Н.Ф. Глобальное цифровое пространство: перспективы и угрозы для экономического развития стран // Вестник Саратовского университета. Новая серия. Серия «Экономика. Управление. Право», 2023, no. 1, с. 65-73.
Дворядкина Е.Б., Кайбичева Е.И., Гончарова Н.И. Управление пространственным развитием региона: опыт, наследие и задачи на будущее // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: экономика, 2023, no. 4, с. 60-67.
Денисова Н.А., Наливайко Ю.А. Трансформация рынка продовольственных товаров во время пандемии: цифровизация мер по повышению эффективности продаж в условиях самоизоляции // Научные труды Северо-Западного института управления РАНХиГС, 2020, т. 11, no. 4(46), с. 65- 71.
Квилинский А.С., Трушкина Н.В., Рынкевич Н. С. Концептуальные подходы к определению термина «информационная экономика» // Проблемы экономики, 2023, no. 3 (41), с. 147-155.
Рудской А.И., Боровков А.И., Романов П.И., Колосова О.В. Пути снижения рисков при построении в России цифровой экономики. Образовательный аспект // Высшее образование в России, 2022, с. 71-78.
Федотов А.Н. Особенности организации маркетинга сетевого продуктового ритейла в условиях новых торговых форматов // Baikal Research Journal, 2021, т. 12, no. 1.