System of control and analysis of students’ knowledge based on web technologies

  • Irina Evgenevna Bystrenina Plekhanov Russian University of Economics
Keywords: educational process, testing, analytical module, system models, web technologies

Abstract

Importance: this paper reveals the problems of computer testing as the most common technological tool for monitoring and analyzing students’ knowledge. An analysis of the student knowledge monitoring systems available on the domestic market showed that these systems, although having the functionality of statistics on how well students have completed the material, do not allow for a full assessment of the quality of training in the discipline of interest and in a number of courses for both a group of students and an individual student. Purpose: to develop a system for monitoring and analyzing students’ knowledge that would have more complete functionality for solving issues of assessing the quality of training. Research design: the author of the study designed and implemented a system for monitoring and analyzing students’ knowledge using the highlevel object-oriented programming language Java. The proposed solution allows you to create and edit tests on a relevant discipline, test students in various disciplines, view test results and conduct their in-depth analysis, register new users in the system and change the data of registered users, and automatically divide students into groups. The existing analytical module in the system allows you to obtain such statistical indicators as the percentage of students who passed the test with “5”, “4”, “3”, “2” for each group and in total; percentage of students in groups who answered each question correctly; absolute academic performance in each group; qualitative academic performance in each group; mode of group grades; median of group grades; average test score for each group; range of variation of test grades in a group; dispersion of grades; standard deviation of grades; variation coefficient. Results: the implementation of the described system in the educational process and the process of monitoring students’ knowledge, in particular, will allow not only to promptly assess students’ knowledge using testing, but also to obtain a more in-depth analysis of students’ academic performance, identify learning problems and develop strategies for the educational process to improve it if necessary

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina Evgenevna Bystrenina, Plekhanov Russian University of Economics

Cand. Sc. (Ped.), Assoc. Prof.

References

1. Арзамасцева Н.Г., Бастракова Н.С., Белянина В.Б. [и др.] Профессиональная подготовка учителя в условиях модернизации высшего образования: коллективная монография. Йошкар-Ола, Марийский государственный университет, 2011. 284 с.
2. Бирина О.В. Понятие успешности обучения в современных педагогических и психологических теориях // Фундаментальные исследования, 2014, no. 8-2, c. 438-443.
3. Быстренина И.Е. Использование CASE-средства RAMUS EDUCATIONAL для решения задач анализа и проектирования информационных систем // Доклады ТСХА, Москва, 02–04 декабря 2020 года. Том ВЫПУСК 293, часть II. Москва, Российский государственный аграрный университет – МСХА им. К.А. Тимирязева, 2021, c. 225-228.
4. Быстренина И.Е. Модель формирования готовности студентов к исследовательской деятельности // Мир образования – образование в мире, 2011, no. 1(41), c. 123-128.
5. Быстренина И.Е., Оганесян Е.З. Информационная система управления образовательной деятельностью организации дополнительного образования детей // Современная экономика: проблемы и решения, 2017, no. 3(87), c. 142-151.
6. Вахрушева Л.Н. К проблеме контроля и оценки профессиональных знаний, умений и навыков студентов педагогического факультета // Вестник ВятГГУ, 2010, no. 2 (1), c. 130-137.
7. Дроботенко Ю.Б., Назарова Н.А. Оценка универсальных компетенций студентов не языковых специальностей // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия «Психолого-педагогические науки», 2021, т. 18, no. 3, c. 85-102.
8. Калдыбаев С.К. Проблема контроля результатов обучения в историческом педагогическом опыте // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 2007, т. 8, no. 30, c. 68-77.
9. Медведенко Н.В. Разработка и реализация комплекса тестов и тестовых заданий в вузе // Сибирский педагогический журнал, 2007, no. 7, c. 68-75.
10. Роберт И.В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы; перспективы использования. Москва, ИИО РАО, 2010. 40 с.
11. Софронова Н.В., Ларионова Т.А. Инновационные технологии управления в системе высшего профессионального образования: монография. Чебоксары, издательство Л.А. Наумова, 2008. 193 с.
12. Трудности и перспективы цифровой трансформации образования, под ред. А.Ю. Уварова, И.Д. Фрумина. Москва, издательский дом Высшей школы экономики, 2019. 343 с.
Published
2025-09-29
How to Cite
Bystrenina, I. E. (2025). System of control and analysis of students’ knowledge based on web technologies. Modern Economics: Problems and Solutions, 9, 6-23. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2025/9/6-23
Section
Mathematical and Instrumental Methods in Economics