Artificial intelligence and personalization in corporate training: practices, prospects, barriers

  • Valeriya Valerievna Gridina Donetsk State University
  • Irina Valentinovna Petenko Donetsk State University
  • Oleg Semenovich Shchukin Voronezh State University
  • Anastasia Alexandrovna Vorobyova Voronezh State University
Keywords: artificial intelligence, corporate training, personalization, adaptive algorithms, recommendation systems, chatbots, learning data analysis, virtual reality, augmented reality, digitalization, ethical standards, automation, personnel development, competitiveness

Abstract

Importance: practices, prospects and barriers to the introduction of artificial intelligence technologies into the corporate training system. Purpose: comprehensive analysis of the current state, identification of prospects and identification of key barriers to the introduction of artificial intelligence (AI) technologies into the corporate training system. Research design: the theoretical and methodological basis of the research was the works of Russian scientists in the field of corporate training. The research tools are represented by such general scientific and private methods as analysis and synthesis, logical generalization, and comparison. The research is based on scientific works by domestic and foreign authors representing various scientific and applied research in the field of introducing artificial intelligence technologies into corporate training. Results: It is determined that corporate training is a strategic process aimed at developing the professional skills of employees in accordance with the objectives of the company. The importance of introducing modern digital tools into corporate training is revealed. It has been established that artificial intelligence (AI) is the most promising digital tool. The main AI technologies that have the prospect of being introduced into corporate training and possible areas of their application are analyzed. The prospects of introducing AI technologies into corporate training in Russia are revealed, and the barriers that may arise during their implementation are identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valeriya Valerievna Gridina, Donetsk State University

Cand. Sci. (Econ.)

Irina Valentinovna Petenko, Donetsk State University

Dr. Sci. (Econ.), Prof.

Oleg Semenovich Shchukin, Voronezh State University

Dr. Sci. (Econ.), Assoc. Prof.

Anastasia Alexandrovna Vorobyova, Voronezh State University

stud.

References

1. Болсуновский К.К., Тихоненко Д.В. Искусственный интеллект в системах корпоративного управления // Актуальные проблемы авиации и космонавтики, 2021, no. 2, с. 472-474. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/ iskusstvennyy-intellekt-v-sistemahkorporativnogo-upravleniya (дата обращения: 09.09.2025).
2. Верна В.В., Сорока А.В. Развитие цифровых технологий в корпоративном обучении персонала: перспективы использования образовательных экосистем // Век качества, 2022, no.1. Доступно: https://cyberleninka.ru/ article/n/razvitie-tsifrovyh-tehnologiyv-korporativnom-obuchenii-personalaperspektivy-ispolzovaniya-obrazovatelnyhekosistem (дата обращения: 09.09.2025).
3. Гридина В.В. Моделирование бизнес-процесса разработки матрицы компетенций персонала в нотации BPMN // Материалы IX Международной научной конференции «Донецкие чтения 2024: образование, наука, инновации, культура и вызовы современности». Донецк, 2024, т. 5, ч. 3, с. 349-351.
4. Дитковская И.Э. Технологии искусственного интеллекта в персонализированном образовании в контексте философии личностного образования // Universum: общественные науки, 2024, no.3 (106). Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/ tehnologii-iskusstvennogo-intellekta-v-personalizirovannom-obrazovanii-v-kontekstefilosofii-lichnostnogo-obrazovaniya (дата обращения: 09.09. 2025).
5. Казарян А.Ю. Искусственный интеллект в процессах образования и обучения, положительные и отрицательные стороны // Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 2023, no. 11-2 (86). Доступно: https:// cyberleninka.ru/article/n/iskusstvennyyintellekt-v-protsessah-obrazovaniya-iobucheniya-polozhitelnye-i-otritsatelnyestorony (дата обращения: 09.09.2025).
6. Китаева Ф.С. Возможности и ограничения применения технологий искусственного интеллекта в развитии педагогических инструментов персонализации обучения // Финансовые рынки и банки, 2024, no. 9. Доступно: https:// cyberleninka.ru/article/n/vozmozhnostii-ogranicheniya-primeneniya-tehnologiyiskusstvennogo-intellekta-v-razvitiipedagogicheskih-instrumentov (дата обращения: 09.09.2025).
7. Лелюх А.Б., Федорова Е.Н. Гибридный формат корпоративного образования: преимущества и перспективы // Наука и школа, 2023, no.3. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/gibridnyyformat-korporativnogo-obrazovaniyapreimuschestva-i-perspektivy (дата обращения: 09.09.2025).
8. Мельничук Л.В. Система корпоративного обучения и развития персонала в организации // Проблемы науки, 2016, no. 12 (13). Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/sistemakorporativnogo-obucheniya-i-razvitiyapersonala-v-organizatsii (дата обращения: 09.09.2025).
9. Покрамович О.В. Технологии корпоративного обучения: новые способы, перспективы развития // Теория и практика сервиса: экономика, социальная сфера, технологии, 2018, no. 2 (36). Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/ tehnologii-korporativnogo-obucheniyanovye-sposoby-perspektivy-razvitiya (дата обращения: 09.09.2025).
10. Романова Л.Л. Специфика профессионального обучения в условиях развития цифровизации и искусственного интеллекта // Концепт, 2023, no. 7. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/ spetsifika-professionalnogo-obucheniyav-usloviyah-razvitiya-tsifrovizatsii-iiskusstvennogo-intellekta (дата обращения: 09.09.2025).
11. Смирнов С.А. Исследование внутренней функции корпоративного обучения в компаниях РФ // Теория и практика общественного развития, 2023, no. 12. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/issledovanie-vnutrenney-funktsiikorporativnogo-obucheniya-v-kompaniyahrf (дата обращения: 09.09.2025).
12. Чуланова О.Л., Хайбуллова К.Н. Исследование применения технологий искусственного интеллекта в управлении персоналом современных организаций // Вестник евразийской науки, 2020, no. 1. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/ issledovanie-primeneniya-tehnologiyiskusstvennogo-intellekta-v-upravleniipersonalom-sovremennyh-organizatsiy (дата обращения: 09.09. 2025).
13. Шальнев О.Г. Современные форматы организации корпоративного обучения в условиях диджитализации промышленности // Организатор производства, 2020, no. 3. Доступно: https://cyberleninka.ru/ article/n/sovremennye-formaty-organizatsii-korporativnogo-obucheniya-v-usloviyah-didzhitalizatsii-promyshlennosti (дата обращения: 09.09. 2025).
14. Шобонов Н.А., Булаева М.Н., Зиновьева С.А. Искусственный интеллект в образовании // Проблемы современного педагогического образования, 2023, no. 79-4. Доступно: https://cyberleninka. ru/article/n/iskusstvennyy-intellekt-vobrazovanii-1 (дата обращения: 09.09. 2025).
Published
2025-11-14
How to Cite
Gridina, V. V., Petenko, I. V., Shchukin, O. S., & Vorobyova, A. A. (2025). Artificial intelligence and personalization in corporate training: practices, prospects, barriers. Modern Economics: Problems and Solutions, 10, 56-68. https://doi.org/10.17308/meps/2078-9017/2025/10/56-68
Section
Regional Economics