Развитие компетенций работников-инноваторов с использованием инструментов геймификации

  • Е. Г. Калабина Ural State University of Economics
  • А. С. Берестовой Ural State University of Economics
Keywords: gamification, gaming techniques, competencies, employee-innovator

Abstract

The article is devoted to the study of the use of gamifi cation as a tool for the professional development of the competences of innovative workers based on the introduction of gaming techniques into the non-gaming environment of corporations. The author’s defi nition of the concept «competence of an employee-innovator» based on the competence-based approach, taking into account both professional knowledge and skills (hard skills) and his personal and business qualities, so-called soft skills, is given. The authors, taking into account the analysis of positive and negative factors of the environment of companies, have established key competencies characteristic of innovative workers, as well as identifi ed distinctive personal and business qualities as an element of the competences of innovative workers. The relationship between the competences of the employee-innovator, his personal and business qualities and the stages of the innovation process based on professional educational standards is described. The use of gamifi cation as a tool for the professional development of the competences of innovative workers has been substantiated and an algorithm has been developed for using various gaming techniques to develop individual key competencies of innovative workers taking into account group and individual levels, including team gaming equipment for solving case studies, solving inventive problems, business and role playing research directionality.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Е. Г. Калабина , Ural State University of Economics

Doctor of Economics, Professor of the Department «Enterprises Economics»

А. С. Берестовой , Ural State University of Economics

Post-graduate Student of the Department «Enterprises Economics»

References

1. Калабина Е. Г. Эволюция системы отношений «работник – работодатель» в экономической организации / Е. Г. Калабина. – Екатеринбург : ИЭ УрО РАН, 2011. – 437 с.
2. Курганова Е. Б. Игровые технологии в стимулировании персонала / Е. Б. Курганова // Вестник Воронежского государственного университета. Серия : Филология. журналистика. – 2015. – № 2. – С. 123–124.
3. Маркеева А. В. Геймификация как инструмент управления персоналом современной организации / А. В. Маркеева // Российское предпринимательство. – 2015. – Т. 16, № 12. – С. 1923–1936.
4. Ребров А. В. Геймификация и автоматизация KPI : очередная управленческая мода или новые методы стимулирования? / А. В. Ребров, А. Ю. Черкасов // Российский журнал менеджмента. – 2017. – Т. 15, № 3. – С. 303–326.
5. Леонова О. В. Компетентностный подход как способ управления персоналом предприятия военно-промышленного комплекса / О. В. Леонова, О. В. Колосова // Вестник ТГТУ. – 2010. – Т. 16, № 4. – С. 993–1000.
6. Боровец А. С. Оценка и стимулирование компетенций персонала рекламного бизнеса / А. С. Боровец // Вестник Белгородского университета потребительской
кооперации. – 2009. – № 3. – С. 373–379.
7. Базаров Т. Ю. Коллективное определение понятия «компетенции» : попытка извлечения смысловых тенденций из размытого экспертного знания / Т. Ю. Базаров, А. К. Ерофеев, А. Г. Шмелев // Вестник Московского университета. Серия 14 : Психология. – 2014. – № 1. – С. 87–101.
8. Галашкина Ю. М. Теоретический аспект компетентности. Виды компетенции. Формирование компетенции как фактора конкурентоспособности работника / Ю. М. Галашкина // Вопросы экономики и управления. – 2016. – № 5. – С. 138–142.
9. Кондурар М. В. Понятия компетенция и компетентность в образовании / М. В. Кондурар // Вектор науки ТГУ. – 2012. – № 1 (8). – С. 189–191.
10. Лукашенко А. М. Профессиональные компетенции руководителя / А. М. Лукашенко // Современная конкуренция. – 2009. – № 6. – С. 96–105.
11. Компетентностный подход в образовательном процессе : монография / А. Э. Федоров, С. Е. Метелев, А. А. Соловьев, Е. В. Шлякова. – Омск : Омскбланкиздат, 2012. – 210 с.
12. Гашкова Л. В. Теоретические основы формирования компетенции как формы современного менеджмента / Л. В. Гашкова // Инновационный транспорт. – 2014. – № 3 (13). – С. 53–57.
13. Калабина Е. Г. Факторы инновационного поведения работника промышленного предприятия / Е. Г. Калабина, А. С. Берестовой // Вестник Челябинского государственного университета. Серия : Экономические науки. – 2017. – № 10 (406), вып. 58. – С. 139–146.
14. Глухих И. Н. Инновационная образовательная среда университета и компетенции выпускника-инноватора / И. Н. Глухих, Е. Н. Пряхина // Историческая и социально-образовательная мысль. – 2015. – T. 7, № 4. – С. 133–136.
15. Федоров О. Г. Современные подходы к развитию инновационной компетентности работников социальной сферы / О. Г. Федоров // Казанский педагогический журнал. – 2015. – № 5 (112). – С. 51–58.16. Anisha N. Competency Mapping of the Employees / N. Anisha // International Journal of Advancements in Research & Technology. – 2012. – Vol. 1, iss. 5. – URL.
17. Kettunen J. Innovation pedagogy and desired learning outcomes in higher education / J. Kettunen, L. Kairisto-Mertanen, T. Penttilä // On the Horizon. – 2013. – Vol. 21, iss. 4. – Р. 333–342.
18. Эсаулова И. А. Инновационные компетенции как основа инновационного поведения сотрудников организации / И. А. Эсаулова, Н. В. Линькова, А. А. Меркушева // Вестник Университета (Государственный университет управления). – 2015. – № 5. – С. 330–335.
19. Cerinšek G. ‘Identifying employees’ innovation competency in organisations’ / G. Cerinšek, S. Dolinšek // Innovation and Learning. – 2009. – Vol. 6, № 2. – Р. 164–177.
20. Федеральные государственные профессиональные образовательные стандартывысшего образования. – URL.
21. Маркеева А. В. Геймификация в бизнесе : проблемы использования и перспективы развития / А. В. Маркеева // Лидерство и менеджмент. – 2015. – Т. 2, № 3. – С. 169–190.
Published
2020-03-25
How to Cite
Калабина , Е. Г., & Берестовой , А. С. (2020). Развитие компетенций работников-инноваторов с использованием инструментов геймификации. Eurasian Journal of Economics and Management, (1), 94-104. https://doi.org/10.17308/econ.2020.1/2760
Section
Economy of Work and Human Resource Management