FRONTING ADVERBIALS MEANING ASSESSMENT (IN ENGLISH PUBLICISTIC TEXTS)

  • P. B. Kuzmenko Voronezh State University
Keywords: publicistic style, sentence, adverbial, fronting, word order, English

Abstract

Тhis article is devoted to the study of the properties of adverbial lexemes with the semantics “expression of the author’s assessment”, occupying an initial position in a sentence. The purpose of the study is to fi nd out the reason for the promotion of these lexemes in the initial position of the sentence, as well as to clarify the features of their functioning. To denote this feature of word order in a sentence, the term fronting is used in English grammar. The article provides various examples of the use of fronted lexemes and proposes their classifi cation. Using the example of contexts obtained from journalistic texts taken from the NOW English language corpus, the author attempts to explain one of the possible reasons for the fronting of lexemes expressing the author's assessment. The reason for such positioning of lexemes, according to the author, is the reduction of one of the parts of a complex sentence, which can be complete or incomplete depending on the presence of other lexemes combined with fronted adverbial. In addition, the author compares their positions in diff erent parts of the same sentence. A set of some contextual preferences for these lexemes is established, in connection with which a range of typical situations is identifi ed, when describing which the speaker uses one or another adverb in the initial position. The most common types of situations are perspective, point of view, statement of fact and description. The delimitation of one or another type of situation is carried out based on linguistic means, which serve as lexical and grammatical markers involved in designating a certain type of situation. The analysis of linguistic material is carried out using methods of comparison, observation and transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

P. B. Kuzmenko, Voronezh State University

Candidate of Philology, Associate Professor of the English Language for Humanities Department

References

1. Кройчик Л. Е. Актуальные проблемы терминологии современной теории публицистики // Коммуникация в современном мире. Воронеж, 2015. С. 29–30.
2. Розенталь Д. Э. Справочник по русскому языку. Практическая стилистика. М. : Оникс 21 век : Мир и образование, 2004. 380 с.
3. Солганик Г. Я. О структуре и важнейших параметрах публицистической речи (языка СМИ) // Язык современной публицистики : сб. ст. 3-е изд. М. : Флинта : Наука, 2008. С. 13–30.
4. Выгузова Е. Ю. Языковые средства оценки экономической ситуации в публицистических текстах : автореф. дис. ... канд. филол. наук. М., 2011. 23 с.
5. Соколова Г. В. Публицистическая корреляция «факт-оценка» как условие функционирования имени собственного в текстах СМИ : автореф. дис. ... канд. филол. наук. Краснодар, 2007. 30 с.
6. Михалчева А. В. Функционально-синтаксические особенности создания экспрессивности публицистического текста современных англоязычных изданий : на материале журналов National Geographic и The Economist : автореф. дис. ... канд. филол. наук. М., 2022. 30 с.
7. Клушина Н. И. Интенциональные категории публицистического текста : на материале периодических изданий 2000–2008 гг. : автореф. дис. ... д-ра филол. наук. М., 2008. 57 с.
8. Клушина Н. И. Стилистика публицистического текста : монография. 2-е изд., испр. М. : ФЛИНТА, 2019. 241 с.
9. Володина М. Н. Язык СМИ – основное средство воздействия на массовое сознание // Язык СМИ как объект междисциплинарного исследования / под ред. М. Н. Володиной. М. : МГУ, 2003. С. 9–31.
10. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. 2-е изд., испр. М. : Языки русской культуры, 1999. I-XV, 895 с.
11. Biber D., Johansson S., Leech G. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education Ltd., 2000.
12. Доброва В. В. Виды ситуаций и их событийная структура // Вестник ун-та Рос. акад. образования. 2015. № 3. С. 62–70.
13. Падучева Е. В. Высказывание и его соотнесенность с действительностью. М., 2004. 272 с.
14. Апресян Ю. Д. Избранные труды. М. : Изд-во РАН, 1995. Т. 2. 767 с.
Published
2024-05-27
How to Cite
Kuzmenko, P. B. (2024). FRONTING ADVERBIALS MEANING ASSESSMENT (IN ENGLISH PUBLICISTIC TEXTS). Proceedings of Voronezh State University. Series: Linguistics and Intercultural Communication, (3), 113-118. https://doi.org/10.17308/lic/1680-5755/2024/3/113-118
Section
Fоreign languages